Byggern er en av kjedene som kan ta betalt med Vipps i butikk.
Byggern er en av kjedene som kan ta betalt med Vipps i butikk.

Mobilbetaling i butikk på plass i 90% av terminalene i løpet av kvartalet

Vipps' har de siste månedene rullet ut mobilbetaling i fysiske butikker. I løpet av inneværende kvartal vil Vipps være noenlunde fullt tilgjengelig i norske butikker når både bankene og kjedene har åpnet opp for løsningen.

Publisert

I løpet av tredje kvartal skal 90 prosent av terminalene ha mulighet for mobilbetaling gjennom Vipps, forteller Vegar Wikhammer Heir som er kommersiell direktør i Vipps AS.

Han gir status for utrulling av Vipps i butikk:

– Ved inngangen til september er det to millioner brukere som har QR tilgjengelig, og tallet øker etter hvert som stadig flere banker kommer på.

Det er et teknologisk løp som pågår. Ca 40.000 Verifone-terminaler har så langt fått Vipps-logo i displayet.

Vegar Wikhammer Heir er kommersiell leder i Vipps.
Vegar Wikhammer Heir er kommersiell leder i Vipps.

Kommunikasjon med kjedene

Selv om Vipps-logoen vises i displayet i betalingsterminalen, betyr det ikke nødvendigvis at kjeden har åpnet for mobilbetaling i butikkene ennå. Retailmagasinets journalist har selv erfart å bli avvist med Vipps-betaling i kjedebutikker.

Heir forklarer:

– Enkelte butikker har ennå ikke QR-kode inne, selv om det ikke byr på ekstra kostnader å få lagt den inn. En annen forklaring kan være at medarbeidere ennå ikke har fått opplæring etter oppgradering av hardwaren i terminalen og derfor ikke vet om hvordan løsningen fungerer.

For tiden gis det opplæring mot kjedene og de ansatte i kassene.

– Det har vært noe forvirring. Enkelte har trodd at Vipps-løsningen er dyrere enn vanlig kortbetaling, men det er det ikke. Vi kommer til å informere godt og grundig fremover, sier Heir.

Nettverkseffekt

Foreløpig har Vipps lite statistikk om bruken av Vipps i butikk, til det har det så langt vært for lite bruk. Men en rekke kjeder er i ferd med å prøve ut løsningen.

– I fasen vi er inne i håndterer vi typiske barnesykdommer som fart og at systemet ikke fungerer optimalt i enkelte butikker, forteller Heir.

Heir regner med at de vil oppnå nettverkseffekten ved at mange brukere og butikker er på løsningen samtidig. Fra da av skal kunder kunne legge igjen betalingskortet hjemme og kun ta med seg mobilen til butikken og betale gjennom Vipps-appen.