Jan Egil Flo, Gunn Heidi Lilleengen og Simen Staalnacke er i gang igjen med Moods of Norway. Lilleengen har gått gradene fra ekstrahjelp på gulvet til toppsjefstillingen.

Moods tilbake til start

Moods of Norway er tilbake til start. Med en spisset herrekolleksjon, en liten, entusiastisk organisasjon og med Brandstad-kjeden som viktigste salgskanal er «nye» Moods klar til å satse igjen.

Publisert

– Nå har vi gått hele sirkelen, 360 grader, og er tilbake der vi var for ti år siden: Med en liten organisasjon, med bare herreklær, men med masse læring, sier Simen Staalnacke.

Gunn Heidi Lilleengen er ansatt som ny daglig leder. Hun har hatt en bemerkelsesverdig reise i Moods-systemet. Med bare ungdomsskole bak seg ble hun ansatt som deltidshjelp i Moods-butikken i Akersgata for ti år siden. Ungjenta viste raskt at hun hadde spesielle talenter. Etter kort tid rykket hun opp og ble butikksjef. Hun kunne vise til meget gode resultater og rykket videre opp i systemet for å etablere nye butikker. Deretter ble hun regionsjef og senere distriktssjef. Underveis har hun også vært engrosselger for både dame- og herreklær, og suppleringsansvarlig for Brandstad-kjeden. Så at hun nå setter seg i sjefsstolen i den nye organisasjonen er ingen tilfeldighet. - Jeg har fått være med på en fantastisk reise. Dette er ikke en jobb, men en livsstil, og Moods-gutta er en del av familien, sier Gunn Heidi.

– Gunn Heidi er fantastisk på drift og teambygging og er den rette til å ta ansvar for den daglige driften. Dessuten er det verdifullt å ha en kvinne i en ellers mannsdominert organisasjon, sier Jan Egil Flo og Simen Staalnacke.

– Vi skal fortsatt være med, men Gunn Heidi får det daglige ansvaret, slår de fast. Når det gjelder deres egne roller er Simen sjefdesigner, og Jan Egil vil være en aktiv styreformann.

Flo og Staalnacke har de største eierandelene i den nye organisasjonen. I tillegg har Lilleengen og fire andre nøkkelmedarbeidere eierandeler. Hovedkontor og lager blir fortsatt i Stryn – design, salg, markedsføring, innkjøp i Oslo.

Skal være lekne og spesielle

– Dere er tilbake på start, men de klærne som ligger i hyllene i Brandstadbutikkene i dag er helt forskjellig fra det som ble presentert for ti år siden – og mer lik de andre, internasjonale merkene som de ligger sammen med?

– Det er riktig. Men det som ligger i hyllene neste år vil sikkert være noe annerledes. Nisjesatsing og det å spisse kolleksjonene blir stadig viktigere. Moods skal fortsatt være Moods: Leken og ikke redd for å skille seg ut. Vi har vært gjennom en dramatisk omstillingsprosess og er takknemlige for at vi har fått muligheten til å starte på nytt, med blanke ark. Nå skal vi skrive et nytt kapittel i Moods-eventyret og har gitt oss selv 2018 som et startår hvor vi setter kursen videre. Hvordan den blir, har vi ikke helt bestemt ennå. Nå skal vi utvikle herrekolleksjonen videre. Det blir ikke snakk om storrutete, rosa dresser, som for ti år siden, men vi skal garantert være lekne og spesielle, sier Flo og Staalnacke.

Godt rustet til å satse

– Etter alt vi har vært igjennom er det godt å kunne slå fast at vi er ferdige med all opprydding, komme ut på den andre siden gjeldfrie og med alle muligheter til å satse videre. Etter at vi kjøpte tilbake boet etter konkursen hadde vi et heftig siste kvartal i 2017 med et fantastisk opphørssalg hvor vi solgte for 125 millioner kroner. Det viste oss hvor sterkt merkevaren Moods of Norway står i Norge, sier Jan Egil Flo. – Det ble Norgeshistoriens mest omtalte opphørssalg, skyter Simen Staalnacke inn.

Brandstad og nett

Dermed er det 19 butikker i Brandstad-kjeden og tre Moods-butikker – hovedbutikken i Stryn og to outlets som blir Moods of Norway sin viktigste salgskanal. Sammen med en betydelig satsing på netthandel. Både Moods og Brandstad er i ferd med å oppgradere sine nettbutikker. – Helt nødvendig å være i flere kanaler for å henge med i den voldsomme utviklingen som er i gang i handelen, slår Flo og Staalnacke fast. De jobber etter et budsjett på 130 millioner for 2018.

– Ikke noe engrossalg?

– Nei, vi konsentrerer oss om å utvikle Brandstad med en god miks av internasjonale, kjente varemerker sammen med Moods. Vi er ferdige med en oppgradering av alle butikkene, slik at vi føler at vi er godt forberedt også på dette området. I tillegg til Brandstadkjeden har vi tanker om tre nye Moods-butikker i de tre største byene, men det vil ikke skje i 2018, sier Flo og Staalnacke.

(Kilde: Tekstilforum)

Powered by Labrador CMS