Ill.foto: Hanna Morgan/Unsplash

Felles europeisk standard for klesstørrelser

Størrelse 38 i Norge, 44 i Italia og 12 i Storbritannia. Klesstørrelser er kilde til forvirring og frustrasjon, både for kunde og butikk. Én felles europeisk standard skal gjøre det lettere å handle klær i riktig størrelse med.

Publisert

Ved å bruke denne standarden, som beskriver en ny og mer pedagogisk måte å merke klesstørrelser, skal kundene kunne kjøpe klær merket med samme størrelse over hele Europa.

– Det er et logisk system der du skal kunne måle deg selv og få din størrelse. Før har man ikke vært så bevisst på sine mål, men bare kjøpt en størrelse. Nå skal du måle over baken for bukser og skjørt og over brystet for en topp. Da ser du innenfor hvilket intervall målet ditt havner og da har du din størrelse, sier Mikael Sandström fra Svensk Handel Stil som har ledet den europeiske arbeidsgruppen som har utarbeidet standarden.

Psykologi

– I dag står ikke størrelsen for noe spesielt, men brukes vilkårlig, sier Sandström.

Dermed kan "small" og "small" være to vidt forskjellige ting, og nettopp det har enkelte forhandlere benyttet seg av, mener moteekspert Marianne Jemtegård.

– Mange av kjedebutikkene har blitt veldig bevisste på at det er mye psykologi i størrelser og dermed strukket grensene for eksempel for hva som er «small» rimelig langt, slik at flest mulig passer inn i den. For det gjør at man kjøper mer, i hvert fall vi kvinner. Jo mindre størrelsen er, jo mer shopper vi, sa Jemtegård til radioprogrammet Norgesglasset for en tid tilbake..

Hun ønsker standarden velkommen.

– Klesstørrelser er en kilde til hodebry både for forbruker og butikk. I en tid der vi handler mye på nettet, vet man ikke alltid hva man har kjøpt før det kommer i posten.
Grønn standard

Standarden beskriver et helt nytt størrelsessystem der de gamle, ulike størrelsene er byttet ut med nye, felles størrelser. Det vil bli klarere og bedre for kunder, men også bedre for forhandlere ettersom det er forventet at standarden bidrar til færre usolgte plagg og returer.

I tillegg gjør det bedrifters import og eksport av klær lettere og reduserer belastningen på miljøet.

Også til Norge

Representanter for flere store svenske kleskjeder har deltatt i arbeidet med standarden. Denne standarden er også blitt Norsk Standard og gjelder i Norge, på lik linje med de andre 33 medlemslandene i den europeiske standardiseringsorganisasjonen CEN. Den svenske lederen for arbeidsgruppen understreker imidlertid:

– Ettersom standarden er frivillig å bruke, ha vi et implementeringsarbeid foran oss.

Dermed er det opp til klesprodusentene og forhandlerne å ta i bruk standarden.

I realiteten dreier dette seg om en tredelt standard, NS-EN 13402 Størrelsebetegnelse av klær. Det som er nytt nå er at del 3 Kroppsmål og intervallerer revidert og gis ut i ny versjon.

Høsten 2018 vil arbeidsgruppen som har utviklet standarden, diskutere om også del 1 og 2 skal revideres. Norske interessenter har mulighet til å delta i arbeidet ved å kontakte Standard Norge.

Hva er en standard?

Standarder finnes overalt. Det er standarder som gjør at du kan lese denne teksten på samme måte som alle andre tekster du har lest på en datamaskin eller mobil. Det finnes standarder for alt fra ovner, romraketter, bankkort og dører, til mindre håndfaste ting som eldreomsorg og datasikkerhet. Hvis du skulle ønske å starte din egen butikk, trenger du rutiner og systemer som det også finnes standarder for, som gjør oppstarten og driften enklere.

Det finnes standarder for hvordan man skal sikre oljeplattformer og for hvordan en leder kan ivareta et godt arbeidsmiljø på arbeidsplassen, og det finnes standarder for hjelmer og konvolutter. Det finnes standarder for alt, bokstavelig talt.

Samfunnet er bygget på standarder. Hadde vi ikke hatt dem, ville hverdagen blitt utrolig tungvint. Forestill deg at alle bensinpumper kom i forskjellige størrelser, eller at alle heiser brukte forskjellige symboler, eller at skruer og muttere ikke lenger passet sammen. Standarder fremmer faktisk innovasjon! For når alle bruker det samme utgangspunktet, så kan en god idé bli implementert enklere, noe som igjen gjør det enklere å bygge samfunnet vårt på en trygg, sikker, bærekraftig og lønnsom måte.

Prosjektleder for forbrukersaker i Standard Norge erHege Thorkildsen.

Powered by Labrador CMS