Capone ble kåret til årets motebutikk
Capone og Mrs. Capone i Kvadrat, Sandnes er kåret til året butikk i motebransjen. Prisen deles ut av Virke og Tekstilforum.
Det startet med fem kamerater som startet Capone i 1989. I dag er Leif Birger Hovland og Morten Alstadsæther hovedeiere i Capone-systemet av åtte butikker.
Total årsomsetning ligger på rundt 80 millioner kroner og alle enhetene har hatt jevnt god lønnsomhet de siste årene.
Gode merkevarer, kompetente medarbeidere med god kunnskap om varene de selger, høy servicegrad og stålkontroll på budsjettene. Det er nøkkelen til positiv utvikling og god lønnsomhet – og for at prisen for årets butikk går til Capone og Mrs. Capone.
I juryens begrunnelse heter det:
«Årets butikk preges av mangeårig solid og fornuftig drift og kontrollert vekst. Gode merkevarer, kompetente medarbeidere med god varekunnskap, høy servicegrad og god økonomikontroll er viktige nøkkelord for virksomheten.
«Capone-mottaket», hvor kundene møtes på en hyggelig måte av motiverte, serviceinnstilte medarbeidere har blitt et begrep. Bak dette ligger hyppige treningsøkter og tett oppfølging av medarbeiderne, som ivaretas av erfarne avdelingsledere.
Driften preges av en god blanding av god teft for å gripe mulighetene når de kommer og konsolidere og drive med god kontroll i alle ledd i lavkonjunktur og motbakker. Som det siste halvåret, hvor det ble tatt riktige grep på et tidlig stadium etter korona-utbruddet, med en fornuftig og godt planlagt drift utover sommeren og høsten, slik at en stor del av den tapte omsetningen er tatt igjen.»
På grunn av smittevernhensyn ble nyheten om at butikken gikk til topps i Virkes og Tekstilforums kåring av årets butikk ble formidlet på Facetime i et personalmøte mandag kveld. Selve prisen blir overrakt senere.
Det gode teamet
Merete Gripsgård er daglig leder i Capone. Hennes viktigste – og evige - utfordring er å skape et stadig mer kompetent og bedre team av de rundt 50 medarbeiderne i de 8 butikkene i Capone-systemet. En daglig balansegang mellom å øke bruttofortjenesten, spare der man kan og bidra til at medarbeiderne trives, har god kunnskap om de varene de selger og gir kundene den beste servicen.
Selv om det er butikken i Kvadrat som er kåret som vinner, understreker hvor viktig det er å tilhøre en større gruppe. - Det gir stordriftsfordeler, og mange høyt kompetente medarbeidere bidrar med ideer og innspill som gjør oss sterkere og mer stabile, sier hun
Capone-mottaket
Å skape den gode kundeopplevelsen står helt sentralt i Capone. Det starter og stopper med en riktig kombinasjon av motiverte, entusiastiske medarbeidere, gode produktkunnskap og høy servicegrad. Gripsgård og hennes medarbeidere vet at det må trenes for å bli bedre og at dyktige, og det må være en kontinuerlig prosess. Motiverte avdelingsledere er nøkkelen for å få til dette.
– Heldigvis har vi gode, erfarne ledere som har vært med oss lenge, og som jeg jobber tett sammen med. En stor honnør til Jeanette Rege, butikksjef på Capone & Mrs Capone Kvadrat, som med sitt pågangsmot og engasjement er en stor bidragsyter til at vi har fått denne prisen, sier hun.
- Måten vi tar mot kunden på er helt avgjørende. Derfor jobber vi mye med «Capone-mottaket» og driller alle medarbeiderne i hvordan de skal møte kunden på beste mulige måte: «Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?" Og siden sørge for å få en god dialog og kontakt slik at vi får en god stemning og hyggelig atmosfære i butikken.
Tett oppfølging
Tett oppfølging av de ansatte er den viktigste nøkkelen. Både med å sette salgsmål for den enkelte og bistå dem for å nå målene, men selvsagt også sørge for at det er trivelig og morsomt å gå på jobb. De uformelle, sosiale treffene og en årlig sommerfest som høydepunkt er viktig. – Dessverre har koronapandemien gitt oss ekstra utfordringer i så måte. Fellesskapet i den enkelte butikk og på tvers butikkene imellom. Mye av det sosiale fellesskapet er blitt borte det siste halvåret, og det er noe vi savner.
Godt samarbeid med leverandørene
En annen viktig suksessfaktor er godt samarbeid med og tette relasjoner til leverandører. Her er det en stor fordel å ha flere butikker og dermed stå for større volum. Dermed er det også enklere å få varer i løpet av sesongen. God planlegging av innkjøp er helt vesentlig, og vi har stålkontroll på budsjettene, slik at vi har god oversikt og er godt forberedt. Vi må identifisere bestselgerne og våge å satse, slår hun fast, og legger til: - Spesielt det siste halvåret har det gode samarbeidet med leverandørene vært ekstra viktig, fordi usikkerheten har gjort det mye vanskeligere å budsjettere og planlegge innkjøp.
Mange utfordringer
En viktig årsak til Capones suksess har vært ledelsens evne til å satse riktig, med god timing. Å gi gass når mulighetene er der, og sørge for å tråkke på bremsen når markedet og forutsetningene endrer seg. Det er også blitt gjort det soste halvåret. Butikken ble stengt fra 18.mars til 16. april, og deretter åpnet igjen med reduserte åpningstider. I denne perioden ble mye av handelen styrt over på nett og klikk og hent, og Capone tilbød gratis hjemlevering av varer i Stavanger- og Sandnes-området og i Bergen. Noe som fungerte bra. Så strømmet kundene på igjen utover sommeren, og ved utgangen av oktober var mesteparten av det som ble borte i mars og april, tatt inn igjen.
- Vi har kommet ganske godt gjennom denne vanskelige perioden, men usikkerheten om hva som skjer neste uke, neste måned og neste halvår. Fordi vi kjøper inn det aller meste av varene et halvt år i forveien er det svært vanskelig å treffe godt nok. Derfor har det nære samarbeidet med leverandørene vært viktig i denne perioden, sier Merete.