PÅ TOPP: XXL har en markedsandel på 24 prosent og er dermed større enn G-Sport/G-Max.
PÅ TOPP: XXL har en markedsandel på 24 prosent og er dermed større enn G-Sport/G-Max.

Nå er XXL størst

XXL har gått forbi G-Sport/G-Max og er blitt markedsleder i sportsbransjen med en markedsandel på 24 prosent.

Publisert

G-Sport/G-Max har kjempet hardt for å forbli markedsleder i Norge, men er blitt jaget av hurtigvoksende XXL i flere år. På slutten av fjoråret ble det et tronskifte.

– I 2007 satte vi et mål om å være størst i 2014. Vi klarte det i 2013. Det er utrolig moro, sier administrerende direktør Fredrik Steenbuch i XXL til dn.no.

Ifølge avisa viser 2013-tallene fra Sportsbransjen as at XXL mot slutten av året for første gang har tatt posisjonen som markedsleder med omtrent 24 prosent markedsandel, mens G-Sport/G-Max følger hakk i hæl med omtrent 23 prosent.

XXL rystet nærmest norsk sportsbransje for omtrent ti år siden med sitt helt nye stormarkedskonsept, basert på erfaringene med Elkjøp i elektronikkbransjen. De siste årene har konkurransen mellom de to sportsgigantene tilspisset seg, skriver dn.no.

XXL økte med 494 millioner kroner i 2013, mens den totale veksten i bransjen var på 404 millioner kroner. Dermed står XXL for over hele veksten i bransjen.

– I gamle dager, mens konkurrentene våre begynte å selge klær og sko, holdt vi fast på å satse hardt på hardvare. Det gjorde vi lurt i. De siste årene har vi også styrket oss på klær og sko, men det vil alltid være hardvare som står i sentrum, sier Steenbuch til dn.no.

Gresvig Sport gir ikke opp kampen, selv om XXL nå er større.

Ifølge administrerende direktør Espen Braaten i Gresvig Sport er ikke tallene spesielt overraskende.

– Vi skal fortsette å vokse med G-Max. Dette har vært vår klare strategi siden 2010. Vi har aktivt lagt ned flere av våre Intersport- og G-Sport-butikker. Nå er vi i ferd med å bygge oss opp igjen med G-Max, fordi det er stormarkedskonseptene som er fremtiden, sier han til dn.no.