Det lokale grendeutvalget har vært viktig i prosessen med å etablere en ny nærbutikk i Østby krets. I bakgrunnen samfunnshuset hvor tirsdagens aksjonærmøte fant sted.Østby grendeutvalg
Klargjør ny nærbutikk på dugnad
Den nye Nærbutikken Østby i Trysil legger opp til å åpne før påske, og lokalene ryddes nå på dugnad. Lokalt er det tegnet aksjer for nærmere 750.000 kroner, som sikrer finansieringen. Malin Berg er ansatt som butikksjef.
Den påtroppende butikksjefen gir følgende status for
prosjektet:
– Etablering av eget aksjeselskap for Nærbutikken Østby
pågår i disse
dager. Aksjonærene deltok på et informasjonsmøte tirsdag. Vi har hatt en svært
gledelig tegning av aksjer både fra fastboende, lokale lag og foreninger samt
mange hytteeiere fra Solberglia og Ryskdalen. Det er også andre hyttefelt i
nærheten av Østby hvor flere av hytteeierne har tegnet aksjer, forteller Malin Berg til Retailmagasinet.
Endelig aksjekapital er pr dato ikke vedtatt, men de vil
trolig ende opp på 750.000 kroner, som er langt over deres egne forventninger.
– Et oppnevnt styre har jobbet de siste månedene for å etablere det nye
selskapet, fortsetter Berg.
Leier tidligere butikklokale
–Hvordan blir butikklokalene?
– Vi har leid i de tidligere lokalene til den lokale Coop-butikken i Østby
sentrum, som var nedlagt. De blir nå pusset opp, og det skjer på dugnad med stor
oppslutning lokalt. Vi håper å kunne åpne uka før påske.
– Hvem sikter Nærbutikken Østby seg inn mot, og hvor stort er nedslagsfeltet?
– Nærbutikken Østby retter seg i første rekke mot lokalmarkedet. Østby har
rundt 200 fastboende, og nærmere 400 i kretsen. Grenda har sårt savnet et
lokalt dagligvaretilbud. Da vi inviterte lokalbefolkningen til et infomøte på
Samfunnshuset for å vurdere en etablering, stilte det over 80 interesserte. Det
viser med all tydelighet engasjementet for å få en nærbutikk i bygda, svarer Berg.
I tillegg til innbyggerne vil hyttefeltene i Solberglia og Ryskdalen
være viktige for dem. På de to veletablerte hyttefeltene står det til sammen
750 hytter, og aksjetegningen viser at mange av dem savner et lokalt
dagligvaretilbud.
– Får dere lokal konkurranse, med hvem i så fall?
– Det finnes konkurrenter lokalt, både Innbygda og Ljørdalen, men avstandene dit gjør at det er blir i lengste laget for mange å reise for å kunne handle. Dette er mye av grunnen til at vi har så stor tro på vårt eget prosjekt, Det kommer ikke minst til syne ved den store interessen for aksjetegningen, som viser at denne nye dagligvarebutikken både er etterlengtet og bør ha livets rett, sier Malin Berg.
Planen er en digital forretning
– Tar dere i bruk ny teknologi med selvbetjening og -skanning, og hvem blir
leverandør i så fall?
– Vår plan har hele tiden vært at dette skal bli en digital forretning
basert på lange åpningstider. Det betyr mye, ikke minst for tilbudet til de
mange hytteeierne som passerer butikken på vei til hytta. Det vil også gi den
fastboende befolkningen større fleksibilitet i sine handlevaner, svarer den påtroppende butikksjefen.
De endelige åpningstidene er knyttet til etableringen av den digitale løsningen og er foreløpig ikke endelig satt
– Det skyldes at vi foreløpig ikke
har fått bekreftelse på når vi kan ta den digitale løsningen i
bruk og om dette vil være klart innen åpningsdatoen 21. mars, forklarer Berg.
Få ansatte
– Hvor mange medarbeidere skal ansettes?
– Foreløpig meg som daglig leder på fulltid, samt at vi er i ferd med å få
på plass en assisterende daglig leder på timebasis, avslutter Malin Berg.