Iman Winkelman: – Nordmenns etterspørsel i servicemarkedet er endret. (Foto: Virke)

Virke KBS blir Virke Servicehandel

Fra 1. januar 2020 endrer Virke KBS navn til Virke Servicehandel. Målet med navneendringen er å forsterke synligheten til en bransje som årlig omsetter varer og tjenester for mer enn 55 milliarder kroner og sysselsetter 15 000 personer over hele landet.

Publisert

Virke KBS står for kiosk, bensin og service, og er Virkes interessefellesskap for kiosker og bensinstasjoner.

‘Holder Norge i gang’

− Forkortelsen KBS er godt kjent blant de som daglig jobber i bransjen. Gjennom å bytte navn til Virke Servicehandel legger vi til rette for at flere får økt forståelse for hvilke medlemsinteresser vi representerer, sier leder av Virke KBS Iman Winkelman i en pressemelding.

Navnebyttet er et ønske om økt kjennskap til den viktige rollen servicehandelen spiller for et velfungerende Norge. Det nye navnet er også tilpasset endringene bensinstasjonsnæringen gjennomgår i møte med det grønne skiftet.
− Servicehandelen holder Norge i gang gjennom å levere energi til både kjøretøy og kropp. Vi skal ta en sterkere posisjon for å møte kundens behov fremover. Ved å ta grep nå, kan næringen posisjonere seg for framtiden, sier Winkelman.

I 2018 omsatte den norske servicehandelen for totalt 55,6 milliarder kroner. Næringen består av 2921 kiosker og bensinstasjoner og sysselsetter omtrent 15 000 ansatte.

Fra bensinstasjoner til energistasjoner

Antallet hel- og delelektriske kjøretøy vokser sterkt i Norge, dette medfører at næringen må tenke annerledes for å forsterke eget markedsgrunnlag i fremtiden.

− Nordmenns etterspørsel i servicemarkedet er endret. Vi ser et samlet behov for langsiktig nytenkning og rask omstilling, sier Winkelman.

I følge Virkes KBS-rapport for 2019 vil framtidens kiosker og bensinstasjoner i større grad være preget av økt tjenestesalg, sterkere serveringskonsepter, ladestasjoner for el-bil, innovativ kundedialog og utvikling av nye mobilitetskonsepter.

Det grønne skiftet

− Det grønne skiftet representerer nye muligheter for en bransje som tidligere har vist omstillingsevne i møte med teknologi og endrede forbrukervaner. Vi er overbevist om at overgangen fra bensinstasjoner til energistasjoner ikke vil gå på bekostning av bransjens sterke posisjon som bilistenes førstevalg langs vei, sier Winkelman.

Powered by Labrador CMS