Teknologi hot or not? – debatt på Kjøpesenterkonferansen
Etter at finanskrisen traff norsk retail i 2008/09 har mye handlet om å kutte kostnader, i takt med fallende trafikk og tyngre konvertering. I samme periode har netthandelen festet grepet med en solid vekst hvert år. Dette sier leder for debatten Thomas Ingebrigtsen, daglig leder i Conversion.
Butikkeiere og kjeder har blitt stående handlingslammet, eller manisk grepet fatt i alt fra snakkende digitale prøverom til VR-briller, fortsetter Ingebrigtsen. En periode virket det som om du ikke kunne drive butikk uten å gi alle ansatte egne iPader. Hvis vi ser bort fra typiske PR-grep som drone-levering og "verdens første ditt og datt", finnes det teknologi som kan øke kundeopplevelsen i butikk? Teknologi som kan jobbe med konvertering, behovsanalyse, oppsalg, mersalg og lojalitet? Er teknologibransjen blitt voksen nok til sette seg inn i en retailers hverdag og løse deres utfordringer? Eller skal vi fortsatt se at teknologene prøver å tilpasse problemene til en teknologi de ikke vet hva de skal gjøre med? Hva med de ansatte? Er de en investering, eller er de en ren utgift?
– Vi har mange spørsmål vi søker svar på under årets konferanse. Om vi ikke klarer å besvare alle, så skal vi komme godt på vei. Vi heier på teknologi, men det er kanskje greit å være analytisk her også, sier Hilde Maren Schjager i NCSC Norge.
– Sier dere noe på årets konferansen om de ansatte er å betrakte som en investering?
– Der har vi mye. Det er ikke snakk om at teknologi ikke er viktig, misforstå oss rett. Men det grunnleggende er fortsatt å bli bedre på å forstå mennesker, både kunder og ansatte. Susanne Einhorns "Supernöjda kunder, lyckliga säljare och det goda grannskapet» og "Kunden er sjefen! Om ledelse" med Johannes Sangnes vil jeg sterkt anbefale alle å få med seg. I tillegg har vi et fantastisk foredrag om ledelse, motivasjon, lagarbeid og om kunsten å holde hodet kaldt og om hvordan finne frem til og utvikle sitt hverdagsmot, sier Hilde Maren Schjager.
Teknologi er viktig faktor i tiden fremover, men hvordan skal vi manøvrere i mylderet av muligheter og prioriteringer? Bransjen tar debatten på Kjøpesenterkonferansens dag 2.