Kajsa er NCSCs nye toppsjef
Midt i september begynte Kajsa Hernell som ny VD i NCSC. Den første tiden har hun brukt til å reise rundt i de landene som NCSC er representert i for å samle inn inntrykk fra bransjen og medlemmene.
– Vi er en nordisk forening, og alle landene er like mye verdt. Alle landene har likevel sin egen identitet, og derfor har NCSC en styringsgruppe for hvert land, sier Hernell.
Det gjelder å være tett på medlemmenes hverdag. Målet er at medlemmene skal oppleve høy nytteverdi av medlemskapet i NCSC.
– Retail er i stor forandring, og alle vurderer hvordan de skal forholde seg til den økende digitaliseringen og endringen i konsumentatferd. Det trengs arenaer for slike diskusjoner, og vi er en av disse, sier hun.
Landegrensene betyr mindre enn før, ikke minst grunnet økede e-handel.
Kajsa Hernell er siviløkonom og har erfaring fra mediebransjen og foreninger, senest som generalsekretær i bransjeforeningen for tekstilbransjen, Sveriges Textilhandlare. Så retail er ikke et nytt felt for den nye NCSC-sjefen.
Hun legger vekt på betydningen av kompetanseutvikling. Økende e-handel er det store spørsmålet.
– Alle i retail må integrere kundenes digitale atferd med den fysiske handelen. I dag er man ikke det ene eller det andre. Kunder vil noen ganger handle på nett og andre ganger i fysisk butikk. Da gjelder det å ha logistikken på plass når man har kunden hos seg i butikken. For eksempel at man i butikken på kjøpesenteret har utlevering av pakker som kunden har kjøpt på nettet, sier den nye NCSC-sjefen.
– Kunder vil ha sosiale kontakter, for det er et grunnleggende behov. De digitale vindene kommer ikke til å blåse vekk alt det fysiske. Det er ikke slik at vi ser slutten der framme. Vi vet at prosessene pågår, men det gjelder å tilpasse seg. Det gjelder å se mulighetene.
Kjøpesentrene kan lage nye attraksjoner som trekker folk. De får flere funksjoner og nye roller: Servering, møteplass, opplevelse og fremme en sosial og bærekraftig utvikling i samfunnet.
Det varierer mellom retailerne hva som er den beste lokaliseringen: Kjøpesenteret, hovedgaten eller den mindre gaten.
Hernell tror på samarbeid mellom kjøpesentrene og sentrumsforeninger.
– Et samarbeid kan gi oss et steg framover.
Kjøpesenterkonferansen er den største som NCSC arrangerer, og er blitt en sterk merkevare i seg selv.
– Jeg er imponert over jobben som er gjort i forkant. Det er et sterkt program. Det er også viktig at bransjen har denne typen møteplass.
Vinneren av Årets kjøpesenter i Norge går videre til den nordiske finalen. Og vinneren her går videre til den europeiske konkurransen. Årets kjøpesenter i Norge får i tillegg to billetter til retailmessen Mapic som hvert år arrangeres i Cannes i november og to billetter til NCSC Norges studietur i 2019.