Senterleder Veronica Evertsen på Nerstranda i Tromsø: – Endringsvillighet vil være et viktig nøkkelord fremover.

Senterleder: Koronaen innebærer et paradigmeskifte for retail

Senterlederen ved Nerstranda senter midt i Tromsø sentrum mener dette året og neste år vil være annerledes enn fjoråret og tidligere år som en følge av koronaen.

Tekst: Odd Henrik Vanebo

Kjøpesenteret Nerstranda rommer 42 butikker og spisesteder, har to millioner besøkende årlig og eksponerer seg selv i visittromso.no som «byens ubestridte nummer én innen mote, trender og shopping».

– Den nye situasjonen markerer et paradigmeskifte for retail generelt og kjøpesentrene spesielt, sier senterleder Veronica Evertsen til Retailmagasinet.

Må finne den nye hverdagen

Hvordan har dere håndtert, og håndterer dere, koronasituasjonen?

– Vi alle må finne den nye hverdagen og da tror jeg at utvikling og nytenking blir ekstremt viktig fremover. I mars endret mye seg over natten og i et uoversiktlig terreng måtte ny kurs settes og måten vi jobbet på måtte endres på flere nivå. Markedsarbeid fikk en ny betydning, og aldri før har nok og riktig informasjon vært av større betydning, svarer Evertsen.

Løpende informasjon på ulike nivå ble viktig – til og fra kunder, ansatte og leietakere. Sammen med butikksjefer måtte de drive ledelse i en uoversiktlig situasjon.

Nerstranda ligger på kaikanten midt i Tromsø sentrum.

Lærte å navigere i ny situasjon

– Vi lærte oss å navigere i en svært vanskelig situasjon: Hver dag måtte det gjøres valg og prioriteringer. Det som var riktig en dag trengte ikke være riktig neste dag. Nyhetsbildet endret seg hyppig og det å holde seg oppdatert på nyheter fikk ny betydning. Markedsarbeid ble til viktig kommunikasjonsarbeid, fortsetter senterlederen.

– Hovedfokuset var selvsagt retningslinjer fra FHI og riktige smitteverntiltak. Strukturen på arbeidsdagen ble annerledes, og jeg valgte en tilgjengelighet på 24/7 for våre leietakere. Det mener jeg var viktig i en krevende situasjon. Retningslinjer og smittevern ble prioritet nummer én. Jeg mener en åpen kommunikasjon og dialog er ekstremt viktig og ikke minst nok og riktig informasjon i alle kanaler. Selvsagt var dagene og månedene etter 12. mars tøffe og utfordrende. Jeg lære våre butikksjefer å kjenne bedre og må gi ros til hvordan butikksjefene stod i dette sammen. Ordet dugnad fikk også ny betydning internt. Jeg opplevde ofte at butikksjefer hjalp hverandre på tvers av bransjer og visste ett samhold som ga meg ekstra motivasjon når dagene ble lange. Nerstranda har uten tvil svært mange dyktige butikkledere.

Nerstranda deltar i byens #handlelokalt-kampanje med Tromsø Sentrum.

Trenger endringsvillighet

Situasjonen pr. i dag? Hvordan tegner resten av sommeren, høsten og ut året?

– Året vi står i nå og neste år vil være annerledes enn fjoråret og tidligere år. Jeg tenker at den nye hverdagen vi ikke helt ser av konturene av som helhet, må settes seg. Det er ikke tvil at teknologien allerede har startet å skape nye endring. Jeg er av oppfatning av at endringsvillighet vil være ett viktig nøkkelord fremover. I tillegg til det å alltid ha med seg etikk, moral og hva er riktig for omdømme og identitet. Sikkerhet og beredskap vil være mer sentralt før. Vi har naturligvis vurdert potensialet i alle kategorier som er inne hos oss. Det er ikke tvil om at kategorien helse og skjønnhet hadde fin vekst i juni og juli. Tekstil har også beveget seg positivt, det samme har spesialbutikker. Kundene er sakte men sikkert kommet tilbake og vi ser at besøk strekker seg jevnt utover våre åpningstider, avslutter Veronica Evertsen.

Powered by Labrador CMS