Hvordan påvirkes nordmenns e-handel av coronakrisen?
Nets’ e-handelsrapport viser at 54 prosent av nordmenn handlet i utenlandske nettbutikker i 2019. Dette tallet kan imidlertid se helt annerledes ut for 2020 som følge av coronakrisen – og vinneren kan bli norske nettbutikker.
Av Sepideh Majidzadeh, Marketing Manager Online payments, Nets
Nets’ e-handelsrapport viser at den totale netthandelen har steget i rekordfart over hele Norden. I 2019 netthandlet nordiske forbrukere for til sammen 763 milliarder kroner – hele 78 milliarder kroner mer enn i 2018. Samtidig viser rapporten at flere nordmenn foretrakk å handle i utenlandske nettbutikker (54 %) sammenlignet med de finske (52 %), danske (46 %) og svenske (38 %) naboene våre. Denne trenden kan imidlertid endre seg i tiden fremover.
Bråstopp i netthandel fra Kina
I e-handelsrapporten kommer det frem at Kina er det mest populære landet for nordmenn å handle fra, mens USA og Storbritannia følger på de neste plassene – land som alle er hardt rammet av coronaviruset. For eksempel er det full stans i pakkeleveranser til og fra Kina.
I situasjonen vi befinner oss i nå, synes trolig mange forbrukere at det virker tryggere å handle fra norske aktører enn utenlandske. Mange var for eksempel skeptiske til å motta pakker fra Kina under utbruddets startfase, i frykt for å bli smittet. Dette, kombinert med at mange nordmenn er opptatt av å støtte norsk næringsliv i utfordrende tider, kan være med på å styrke norske nettbutikker i tiden under og etter coronakrisen.
For å utnytte at flere nå handler på nett, er det viktig at norske bedrifter tenker utenfor boksen og kommer opp med kreative ideer til hvordan e-handel kan være med på å øke omsetningen deres og nå ut til flest mulig mennesker.
Økning i kjøp av mat- og dagligvarer på nett
E-handelsrapporten viser at klær, sko og tilbehør fortsatt er de mest populære varene å handle på nett, men kjøp av tjenester og mat- og dagligvarer hadde den største økningen. Mens det i 2018 var 20 prosent av forbrukerne som kjøpte mat- og dagligvarer på nett, steg tallet til 24 prosent i 2019. Dette tallet vil etter all sannsynlighet øke kraftig i 2020, ettersom stadig flere nå velger å få mat- og apotekvarer hjemlevert for ikke å bli smittet under handleturen på butikken.
Hjemmeelektronikk, datamaskiner, mobil, lyd og bilde var det vi brukte nest mest penger på i 2019. Og når mange nå blir bedt om å holde seg hjemme, er det naturlig at også denne kategorien vil oppleve et oppsving i 2020. Flere norske nettbutikker forteller nå om en formidabel økning i salg av elektronikk til lek og utdanningsformål for barn, i tillegg til printere, hodetelefoner, webkameraer og annet utstyr til hjemmekontoret. Samtidig strømmer vi medieinnhold som aldri før. Det som gjenstår å se, er om vanene våre endres for godt, eller om utviklingen flater ut eller reverserer når krisen er forbi.
Godt vante med netthandel
Norge har fordelen av å ligge langt fremme i digitaliseringen. For mange er netthandel allerede en vanlig del av hverdagen, der det er helt naturlig å oppsøke nettet når butikkene er stengte.
For andre kan netthandel være noe helt nytt, og det at norske forbrukere nå får mer erfaring med å handle på nett, kan være gode nyheter for norske nettaktører i alle bransjer. Noen opplever kanskje at man ikke trenger å besøke klesbutikken fysisk for å finne den rette kjolen, eller hvor enkelt det er å få ferskt brød levert hjem på døra.
I situasjonen vi befinner oss i nå, synes trolig mange forbrukere at det virker tryggere å handle fra norske aktører enn utenlandske.
For å utnytte at flere nå handler på nett, er det viktig at norske bedrifter tenker utenfor boksen og kommer opp med kreative ideer til hvordan e-handel kan være med på å øke omsetningen deres og nå ut til flest mulig mennesker. Blant annet har man sett klesforretninger som viser frem klær via FaceTime for at kunden skal slippe å besøke butikken. Slike påfunn kan være en stor fordel både under coronakrisen og i tiden som kommer.
Hvordan kan norske nettbutikker gjøre det enda enklerer å handle hos dem?
Uavhengig av coronasituasjonen, viser årets e-handelsrapport at det er spesielt to ting du bør huske på i konkurransen om de norske netthandlerne:
– Vis totalsummen så tidlig som mulig. Når forbrukerne avbryter et kjøp, er det som oftest på grunn av dyr levering. En rekke forbrukere hopper av fordi frakten gjør den samlede prisen for høy. Nettbutikker bør derfor vurdere å oppgi den samlede prisen så tidlig som mulig i kjøpsprosessen, for å unngå at forbrukeren får en ubehagelig overraskelse rett før kjøpet skal gjennomføres.
– Gi kundene muligheten til å lagre opplysningene sine. Forbrukerne liker netthandel blant annet fordi det er enkelt og praktisk, og i kjøpsprosessen oppgir hele 58 prosent at de svært gjerne vil slippe å måtte taste inn kortopplysningene sine. Det er derfor viktig å tilby forbrukerne muligheten til å lagre kortopplysningene sine når de handler i nettbutikken din.