'The last mile' er nøkkelen
Skal netthandel av dagligvarer bil en suksess både for forbruker og leverandør, må man finne kostnadseffektive løsninger for levering til kunden, the last mile. Det sa Karl Munthe-Kaas i kolonial.no.
Karl Munthe-Kaas er adm. dir. og med-gründer av kolonial.no er. Han var den eneste norske blant mer enn 230 foredragsholdere på den store ShopTalk-konferansen i København.
Munthe-Kaas fortalte at de er fem ganger større enn nr 2 i Norge. Norge er sent ute med netthandel av dagligvarevarer, og det er fortsatt en umoden bransje. Dagligvaremarkedet i Norge på snaut 179 milliarder kroner, noe som er lite i internasjonal sammenheng.
– Vi har nå en vekst på 565% y-o-y og en run rate-omsetning på 100 millioner EUR, sa Munthe-Kaas som har McKinsey-bakgrunn.
'The last mile' må løses!
Kolonial.no skal fortsette å gjøre det de gjør nå, men bedre kundeopplevelsen ytterligere. Personalisering er nøkkelen. Kostnadene må holdes nede og vareutvalget må opp.
kolonial.no trenger ingen fysiske butikker, fastslo Munthe Kaas. Men det er svært viktig er å finne en løsning for levering av varene, 'the last mile'
Kolonial.no-sjefen sa at det garantert vil bli endringer i leveringsformene de neste fem-ti årene. Forhåpentlig nærmere fem enn ti.
Dyr levering
kolonial.no har nå to leveringsmodeller:
1. Standard hjemlevering.
2. kundene henter selv på de 50 hentepunktene.
Ved hjemkjøring må kundene oppgi 'time slots' 1-2 timer som leveringen skal skje innenfor.
En fordel med leveringsmåten er at den er lett skalérbar. Ulempen er høy kostnad: 6-10 EUR pr levering. Noe som bidrar til at nettaktørene innen dagligvarer underskudd fortsatt går med underskudd.
Hentepunktene har en lavere leveringskostnad: 2-4 euro.
(Tallene ble oppgitt i euro grunnet konferansens internasjonale publikum.)
Personlig hentepunkt
Kolonial.no har lansert en tredje modell som en mellomting av de opprinnelige to: Personlig hentepunkt.
– Dette er et bedre leveringsalternativt. Levering til personlig hentepunkt ved hjemmet til kunden er meget praktisk. Postkasser var i sin tid en meget god idé, og det kan dette også være, sa Karl Munthe-Kaas.
Kundene slipper å måtte forholde seg til 'time slot'. Varene er der når de trenger dem.
Kostnaden ligger midt i mellom de to andre alternativene: 5-7 euro.
Det pågår en debatt med leverandørene av boksene om de må være koblet på nettet eller ikke. Munthe-Kaas ga uttrykk for at det må holde at de er utstyrt med kodelås.
Boksene har passiv kjøling, som er billig. Kjølingen skjer med kjølegelé og tørris for å sørge for at varene holder riktig temperatur fra levering på hentepunktet til kunden henter varene.
Så får tiden vise om personlige hentepunkter blir en bedre løsning for 'the last mile'.
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her