Som første nettbutikk i Norge innfører Komplett ettklikkskjøp. Foto: iStock

Komplett først i Norge med ettklikkskjøp

Som første nettbutikk i Norge innfører Komplett ettklikkskjøp. Et gammelt patent fra Amazon har hindret løsningen fra å bli innført tidligere.

Publisert

– For kundene betyr dette at de kun trenger å trykke ett klikk for å kjøpe et produkt. Det er raskere og enklere, og vi venter at dette vil øke handelen via mobile flater, sier Live Haukvik, daglig leder for Komplett i Norden.

Amazon fikk i september 2000 patent på One Click. Det har hindret andre aktører fra å la kundene handle varer på nett med ett klikk. Først nå, 17 år senere, har patentet gått ut, og som første aktør i Norge kan Komplett lansere sin løsning.

– I utgangspunktet er det litt underlig at et selskap kan ta patent på en slik løsning, men sånn er nå engang de internasjonale patentreglene. Vi ruller nå ut løsningen for fullt i Norge.

Kunder som gjennomfører direktekjøp vil få faktura i etterkant. Tidlig neste år blir det mulig å betale via et forhåndslagret kort, sier Haukvik.

Ved førstegangskjøp med ettklikksalternativet må kunden være logget inn på Komplett og identifisere seg med BankID. Ved neste kjøp vil ikke identifisering være nødvendig. Det gjøres kredittsjekk, og kundene får tilsendt faktura etter kjøp. For kunder som skal kjøpe flere produkter samles produktene i handlevognen og betales samlet i kassen som tidligere.

Nå kan Kompletts kunder velge å betale med bare ett klikk.

– Løsningen er rask, sikker og enkel. Og skulle det gå for raskt er det enkelt å angre seg. Når kundene har trykket på «kjøp med ett klikk» kommer de til en kvitteringsside med link til Min Side hvor de kan avbestille produktet. Det er også viktig å presisere at kundene har samme rettigheter, med 45 dagers åpent kjøp, understreker Haukvik.

Live Haukvik er daglig leder for Komplett i Norden. Foto: Komplett

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS