Tidenes sterkeste netthandel i 2020
Norsk varehandel hadde historisk sterk vekst i 2020, med over 10 prosent verdivekst mot fjoråret, viser nye tall fra SSBs detaljomsetningsindeks.
– Veksten skyldes endring i handlemønster som følge av koronaepidemien. Mindre pengebruk på tjenester som kultur, reise, restaurant og fravær av grensehandel og annen handel i utlandet, har ført til at forbrukerne har hatt mer penger tilgjengelig for bruk i handelsnæringen, sier Linda Vist, direktør for handelsnæringen i NHO Service og Handel.
– Måltider og kaffe, som tidligere ble tilbudt på jobb og i kaffebarer, kjøpes i dagligvarebutikk og konsumeres nå hjemme, fortsetter Vist. Men endringen som har ført til sterk vekst for noen bransjer og butikker innen handelsnæringen har gått hardt utover andre bransjer, som har opplevd fallende etterspørsel, fortsetter hun.
Netthandel vokste med 36 prosent i 2020 mot 2019 og er den bransjen som opplevde den sterkeste veksten. I enkeltmåneder som april og i november var veksten rundt 60 prosent målt mot tilsvarende måned 2019.
– Hele 36% vekst gjennom året for netthandel er dramatisk i forhold til totalomsetningen i detaljhandelen og i hvilke kanaler omsetningen går. Fysiske butikker er og blir viktigst. Den sterke veksten er imidlertid en bekreftelse på det vi ser som en permanent dreining av handel på nett hos nye kundegrupper og nye kategorier som netthandles. Det har gjennom 2020 blitt ytterligere bekreftet at netthandel fra kjente aktører er trygt og at det er en enkel måte å handle på, sier Vist.
Andre varegrupper og bransjer med sterk utvikling i 2020 var blomster, planter og fôrvarer til kjæledyr, spill og leker, bredt vareutvalg, hus og hjem, sportsbransjen, samt dagligvare. Mye av veksten i disse varegruppene kan relateres til at folk har vært mer hjemme og på turer i naturen i 2020 enn tidligere og benyttet mulighet til oppussing, hagearbeid, mange har kjøpt seg kjæledyr og handlet inn utstyr til sport og fritid.
Av de bransjene som er hardest rammet, er både kosmetikk- og klesbransjen, samt bensinstasjoner. Etterspørsel etter klær og kosmetikk faller når folk tilbringer mer tid hjemme og bensinstasjoner har hatt nedgang i perioder med lock down.
Nedstengte butikker på Østlandet mot slutten av januar 2021, kan sette en stopper for den gode utviklingen for mange butikker og bransjer, men konsekvenser av dette vil avhenge sterkt av nedstengningens varighet.