- Skap levende sentrumsbutikk gjennom nettkanaler
Sentrumsbutikkene må sørge for å være synlige og tilgjengelige med sine produkter og tjenester 24/7 ved å utnytte alle mulighetene som finnes på nettet.
Av Odd Henrik Vanebo
Det sier Alexander Hart Røed – gründer og eier av sentrumsbutikken Made With Hart i Stavanger og søsterbutikken i Oslo – til Retailmagasinet.
Made With Hart presenterer seg på hjemmesiden som nisjebutikk som siden 2009 «har jobbet med å perfeksjonere skjorter og dresser [og] tilbyr både egne kolleksjoner og en målsømtjeneste [som gir kunden] perfekt passform og unik design». Det vil si en aktør i en bransje som i retail er blant de hardest rammede av koronaen.
Ikke for komplisert hjemmeside
Alexander Hart Røed poengterer at å være på nett ikke bare er ensbetydende med å sette opp en hjemmeside:
– Vi har høstet våre erfaringer med egen hjemmeside, og konklusjonen er at opplegget ikke må gjøres for komplisert og vanskelig å administrere. Det har en kostnadsside allerede ved etableringen. Den løpende drift er så krevende med innlegging av bilder og tekst og kundekontakt, at det ikke er gitt at butikkeier og -driver er den rette. Det er et eget fag, og oppgaven bør delegeres til en medarbeider som har det som en særskilt oppgave. Den overordnet målsetting er å gjøre produktene synlige og tilgjengelige.
De som står bak må gjøre seg synlige og tilgjengelige sammen med produktene og tjenesten. De kommuniserer via Instagram – og på Facetime. Gjennom kommunikasjon på nettkanaler, kan de stenge butikken og ta seg av kunder enkeltvis i butikken.
– Muligheten er legio; det er bare fantasien som setter begrensninger, fremholder Hart Røed.
De tilbyr flere hjemleveringsalternativer.
– Vi leverer pr. sykkel både i Stavanger og Oslo, med sykkelbud og med bil. Og vi bruker Posten når det er mest hensiktsmessig.
Bruk egne kanaler
Firmanavnet er satt sammen av kompanjongenes navn: Mathias Made Wijks mellomnavn og Alexander Hart Røeds etternavn. De eier gjennom et holdingselskap firmaet 50/50.
– Hvis jeg skal oppsummere, sier jeg at også vi som driver sentrumsbutikker – kjøpesentre også, kan holde liv i handelen vår også i koronatiden ved å bruke kanaler på nettet, vel å merke på egen plattform. På egen plattform kan vi gjøre oss både synlige og tilgjengelige, sier Alexander Hart Røed.