Ill. foto
Ill. foto

Nordisk netthandelsboom fortsetter

Salesforce meldte historisk økning i netthandel i andre kvartal i år. Ferske tall viser at trenden vedvarer i tredje kvartal, selv om veksten har stagnert noe.

Publisert

Nordiske nettbutikker har fortsatt travle dager. Det viser nye tall fra Salesforce’ Shopping Index, som måler digitale trender innen e-handel blant 1,8 milliarder forbrukere og over 1500 nettbutikker i 51 land, inkludert Norge. Funnene viser at omsetningen fra e-handel i Norden har økt med 33 prosent i tredje kvartal, sammenliknet med samme periode i fjor.

Lars Grønkjær
Lars Grønkjær

– Den kraftige økningen kommer etter en allerede rekordhøy vekst i e-handel etter nedstengningen av samfunnet i vår. Fra april til juni handlet nordiske forbrukere 43 prosent mer på nettet enn samme periode i fjor. Med en så stor vekst to kvartaler på rad, tyder alt på at koronapandemien har hatt varige konsekvenser for overgangen fra fysisk handel til handel på nett, sier Lars Grønkjær, som er ansvarlig for Salesforce’ e-handelsløsninger i Norden og Benelux.

– Med veksten vi ser i e-handel både i Norden og i utlandet, er det ingen tvil om at koronarestriksjonene vil endre nordmenns shoppingvaner permanent. På mange måter var trenden allerede der, men med nedstengningen i vår, tok netthandel et kvantesprang fem år inn i fremtiden, fortsetter han.

Indeksen for tredje kvartal viser også en tilsvarende økning i antall besøkende og gjennomførte transaksjoner i nordiske nettbutikker. I perioden juli til september økte den totale trafikken med 6 prosent, mens det totale antallet bestillinger økte med 29 prosent. Per fullførte bestilling brukte nordiske forbrukere i gjennomsnitt i underkant av 1400 kroner.

61 prosent av alle bestillinger ble gjort fra smarttelefoner. 36 prosent brukte datamaskin, mens bruk av nettbrett kun utgjorde 4 prosent. Dette bekrefter at telefonen er forbrukernes primære kanal for netthandel, noe som vil spille en viktig rolle i den kommende julehandelen.

– Økningen i e-handel kan ikke fullt ut kompensere for nedgangen i fysisk handel, men vil ha stor betydning i å hjelpe butikker med å sikre inntektene sine i løpet av juletiden. Derfor er det også viktigere enn noen gang at butikkene har velfungerende digitale løsninger, som også fungerer på smarttelefoner, ettersom mange kunder fremdeles ser på varene i butikken, men foretrekker å gjøre bestillingen hjemme fra sofaen, sier Grønkjær.

Trender innen netthandel i Norden:

  • Netthandel fortsetter å vokse: Vi handler fortsatt mer på nett enn vi gjorde i 2019. I tredje kvartal i år vokste omsetningen fra e-handel i Norden med 33 prosent, sammenliknet med samme periode i fjor.
    • Mer trafikk og flere bestillinger: Det har også vært en økning i total trafikk (6 prosent) og antall bestillinger (29 prosent). Gjennomsnittlig sum per fullført bestilling var i underkant av 1400 kroner. Alle oppgitte beløp er cirka-beløp grunnet varierende kronekurs, da beløpene er omregnet fra amerikanske dollar.
    • Mobil e-handel dominerer: 61 prosent av alle fullførte handler ble gjort via smarttelefoner, 36 prosent på datamaskin, mens bruk av nettbrett kun utgjør 4 prosent. (Pressemelding)