Amerikansk nettjulehandel tar helt av
Vil trolig passere 100 milliarder dollar.
Julehandelen når nye høyder blant amerikanske forbrukere, som i perioden 1. november - 10. desember har netthandlet for nesten 75 milliarder dollar. Det viser nye tall fra Adobe Analytics.
Julehandler med mobil og nettbrett
Over halvparten av besøkene, og 37 prosent av omsetningen, i amerikanske nettbutikker har i denne perioden kommet fra mobile enheter, skriver Adobe.
Tidligere i år spådde Adobe et nettbasert salg i USA på rekordhøye 107,4 milliarder dollar i løpet av hele julesesongen; en prognose de holder fast ved.
Flere, men rimeligere gaver
Amerikanerne kan likevel ikke glede seg til dyrere gaver. Det ventes å ligge flere, men rimeligere, gaver under treet i år.
– Våre analyser viser at amerikanerne i år vil bruke mer penger totalt sett, men på en litt annen måte. Tallene indikerer at forbrukerne vil kjøpe rimeligere – men også flere varer, så den samlede aktiviteten i mange nettbutikker vil øke, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef for Adobe, i en pressemelding.
Kklær, leker og elektronikk på topp
Mye tyder på at klær, leker og elektronikk står høyt på ønskelisten i år igjen. I fjor økte salget av disse varegruppene med henholdsvis 39, 20 og 11 prosentf ra året før, mens smykkesalget hadde en nedgang på 3 prosent. Disse tendensene forventes å fortsette i år.
Sosiale medier spiller også en viktig rolle. Over halvparten (56 prosent) av amerikanerne som benytter seg av sosiale medier sier de benytter seg av disse kanalene for å få inspirasjon og tips til julegaver.
Mer detaljer om de siste målingene og interaktive grafer (som oppdateres) kan sees her.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her