Shobr.no's tørrvarelager i Flensburg. Her pakkes varene og sendes til kunder i hele Norden, også til Norge. (Foto: Shobr)

Tysk nettsupermarked satser på Norge

Konkurransen i det norske dagligvaremarkedet hardner til ikke bare gjennom spissede konsepter som Iceland, nå sikter en aktør seg inn mot hele det nordiske markedet med en nettbutikk, Shobr.no, med et stort tørrvaresortiment. Basen ligger i Flensburg i Nord-Tyskland, på grensen til Danmark.

Publisert

Nettbutikken har vært åpen for det norske markedet en drøy måned. Enn så lenge nyter de godt av moms- og tollfritak for ordrer på mindre enn 350 kroner.

Gründeren Lars Munch Johansen opplyser om status til Retailmagasinet:

– I Norge har vi levert mere enn 300.000 produktenheter i vår første måned og er på god vei til å nå vårt mål om å levere 200.000 pakker innen årets utgang. Vi har historisk økt omsetningen med 80-100 prosent år for år, og denne veksttakten ønsker vi å holde videre.

Slik eksponerer ‘Shobr Norway’ seg på hjemmesiden. (Skjermdump)

Markedet er der, mindre enn to prosent selges online i Norge i dag, mot 12,7 prosent i Storbritannia. Vi selger på større utvalg og selvfølgelig på pris, på merker lett å legge merke til. Såvel som hjemlevering.

– Vi leverer direkte fra vår base i Flensborg og bruker hovedsakelig PostNord på logistikk. Vi kan gi merkeeiere mye større kunnskap om salg av deres varer, og det er sterkt ønsket i en industri som er presset.

To plattformer

Sortimentet domineres av merkevarer. (Skjermdump)

De har to plattformer i Norge:

• Shobr.no er en dagligvarebutikk med unntak av ferskvarer som frukt, ferskt kjøtt og fisk. Formålet er etablere seg som Marked.no's arvtaker. Den første måneden har vi levert en masse sukkerbasert, men vi er meget glad for også å se kunder som kjøper hele bredden av ​​matvarer. Det er særlig gledelig at en god del av våre kunder har sett besparelser som ligger i å kunne handle helt daglige merker online, fra pasta til parabol.

• yoolando.com, som har mer typiske grensevarer som mineralvann.

Nettsupermarkedet har base i Flensburg i Tyskland, like sør for grensen til Danmark. (Foto: Shobr)

Norske samarbeidspartnere?

– Vi er alltid interessert i samarbeid med norske partnere og har allerede et etablert samarbeid.

Har noen interessenter meldt seg?

– Ja, det handler primært om at norske og europeiske merkeeiere får mulighet til å selge sine produkter direkte til sluttkunden. Flere norske merkeeiere ønsker vår hjelp til å selge internasjonalt, og vi har plass til mange flere.

– Vi bruker Oslo International Hub og miljøet på International House i Oslo, som spesialiserer seg på å ta mindre norske virksomheter ut i verden – og internasjonale virksomheter til Norge, legger Munch Johansen til.

Og fortsetter:

– I Kina har vi et team som arbeider med kinesiske aktører som har interesse av å kjøpe internasjonale produkter. Der tror jeg også det er store muligheter for norske brands. Vi har egen hjemmeside hvor både kinesiske innkjøpere og sluttkunder kan orientere seg.

Gründer Lars Munch Johansen (nr. tre fra høyre forreste rekke) sikter seg også inn mot det kinesiske markedet og deltok nylig med eget team på SIAL i Shanghai. 

Norsk samarbeidspartner

Jørn Lein-Mathisen, leder for interesseorganisasjonen Business Angel Norway (BAN), har gått inn som såkalt engelinvestor i Shobrs morselskap, Brandhouse, som holder til i London. Han er selv den fødte gründer, som dokumenteres av at han startet sitt første selskap som 16-åring. Han ble ‘businessengel’ allerede som 23-åring.

Begrepet businessngel eller engelinvestor brukes om privatpersoner som investerer i oppstartsselskaper, og ca. 700 slike er samlet i paraplyorganisasjonen som Lein-Mathisen leder.

Jørn Lein-Mathisen

Nå er han ‘fulltidsengel’, etter å ha investert i et femtitall oppstartsselskaper direkte og ytterligere over 70 via akseleratorer og porteføljer.

Du har investert i Brandstore-systemet. Vellykket investering?

– I høyeste grad! Jeg gikk inn i januar, og allerede nå er verdien femdoblet.

Du er styreleder i i Oslo International Hub AS som Shobr.no oppgir som norsk samarbeidspartner. Hva består samarbeidet i?

– På to felt: Vi rekrutterer norske varemerkeeiere til Shobr som ny salgskanal. Og så er vi engasjert i Brandhouse-satsingen i Kina, ved at vi jobber med å finne norske spesialiteter – gjerne lokale – som det kinesiske markedet etterspør. En veldig spennende oppgave, selvfølgelig. Nesten som å være Innovasjon Norges lillebror, smiler Jørn Lein-Mathisen.

Powered by Labrador CMS