Økt frykt for nettsvindel
Nordmenn stiller høyere krav til nettbutikkers identitet. Nå frykter over halvparten av oss å bli utsatt for identitetstyveri – en økning på 20 prosent siden juni. Rekordmange ønsker seg opplæring, viser en undersøkelse fra Buypass.
I den nye undersøkelsen fra september svarer to tredjedeler nordmenn at de føler seg trygge på nettet. Men netthandelen er noe av det som bekymrer flest. Økt netthandel fører til økt bruk av bankkort og innloggingsløsninger der brukeren må oppgi personlige data for å gjennomføre et kjøp. Dette kan både være problematisk og utfordrende.
Halvparten frykter ID-tyveri
– Denne undersøkelsen viser at halvparten av oss nå frykter å bli utsatt for ID-tyveri. Dette henger sammen med den eksplosive veksten av falske nettsider. Folk liker for eksempel ikke å registrere kortnummeret sitt i et skjema på nett, og de savner informasjon om at nettsiden er trygg. Vi bør ta på alvor at over halvparten sier de ønsker seg opplæring i informasjonssikkerhet, dersom det blir tilbudt dem. Dette gjelder både unge og voksne, og det er ekstra problematisk når denne usikkerheten forplanter seg inn i arbeidslivet, sier Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass.
74 % utsatt for svindelforsøk
Folk flest (74 prosent) har blitt utsatt for svindelforsøk gjennom SMS, e-post eller sosiale medier. Buypass leverer løsninger som sikrer pengetransaksjoner og sensitiv informasjon til store deler av norske kommuner, helsesektoren, Norsk tipping og idretts-Norge.
Oktober er Nasjonal Sikkerhetsmåned og er en kampanje som skal løfte kunnskapen og bevisstheten rundt informasjonssikkerhet hos folk flest. Det tilbys blant annet opplæringspakker og er gratis for bedrifter med inntil 20 ansatte.
Dette viser tallene:
- 51 prosent nordmenn frykter å bli utsatt for ID-tyveri
- En tredjedel nordmenn oppgir at de er ukomfortable med å legge igjen personlig informasjon og kortdetaljer når de handler på nett (Kun fem prosent føler seg helt trygge på dette)
- 20 prosent føler seg usikre når de handler på nett
- 15 prosent nordmenn oppgir at de har blitt hacket i sosiale medier (Aldersgruppen 18-29 er mest utsatt)
- Ni av ti ønsker seg synlige bevis på at en nettside er trygg å handle fra. (I tillegg vil åtte av ti vite hvilket land nettbutikken kommer fra)
Om undersøkelsen
Undersøkelsen Trygg Netthandel ble gjennomført av YouGov på veiene av Buypass AS i perioden 11-15. september. Totalt ble den besvart av 1006 respondenter.