En undersøkelse utført av Kantar TNS på vegne av Telenor, viser at hele 8 av 10 er bekymret for svindel når de handler på nett.
En undersøkelse utført av Kantar TNS på vegne av Telenor, viser at hele 8 av 10 er bekymret for svindel når de handler på nett.

Stor bekymring for svindel ved netthandel

Nordmenn elsker nettshopping. I en undersøkelse utført av Kantar TNS på vegne av Telenor, svarer hele 98 prosent av befolkningen at de handler på nett. Men netthandel innebærer også en viss risiko. Samme undersøkelse viser at hele 8 av 10 er bekymret for svindel når de handler på nett.

Publisert

– Når du handler på nett gir du fra deg sensitiv data. Det er ikke noe å frykte hvis du er tilkoblet en sikker linje, og handler hos en seriøs aktør. Dessverre finnes det mange ondsinnede aktører der ute, så du bør definitivt være oppmerksom, sier Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge, i en pressemelding,

Mange falske nettbutikker

Ifølge Virke finnes det fire til fem ganger så mange falske nettbutikker som ekte. Trusselen er med andre ord svært reell. På Forbrukerombudets nettside, er det listet opp mer en 150 nettbutikker som er kategorisert som useriøse aktører.

– Når nettbutikkene frister med gode tilbud på akkurat det du ønsker deg, er det fristende å slå til. Likevel er det lurt å ta noen forholdsregler før du gir fra deg sensitiv kortinformasjon, sier Tangen Nilsen og legger til:

Hanne Tangen Nilsen: – Det er lurt å ta noen forholdsregler før du gir fra deg sensitiv kortinformasjon. (Foto: Martin Fjellanger). 
Hanne Tangen Nilsen: – Det er lurt å ta noen forholdsregler før du gir fra deg sensitiv kortinformasjon. (Foto: Martin Fjellanger). 

– Kjenner du ikke til nettbutikken fra før, og ikke er helt sikkert på om den er seriøs, bør du alltid være kritisk til butikken før du handler.

Kjenner til kortsvindel

Når nordmenn først betaler på nett, velger mange å oppgi kortinformasjon fremfor å få tilsendt faktura. Din kortinformasjon er det siste du vil skal komme på avveie. Likevel viser en undersøkelse fra Telenor at 29 prosent av befolkningen kjenner noen som har blitt utsatt for kredittkortsvindel.

– Dersom du er en flittig bruker av kredittkort, er du mer utsatt. Hvis du er så uheldig at kortinformasjonen kommer på avveie, kan du havne i en svært uheldig situasjon. Du bør derfor gjøre det du kan for å holde kortinformasjonen din så trygg som mulig, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge.

Ric Brown: – Du bør gjøre det du kan for å holde kortinformasjonen din så trygg som mulig. (Foto: Martin Fjellanger).
Ric Brown: – Du bør gjøre det du kan for å holde kortinformasjonen din så trygg som mulig. (Foto: Martin Fjellanger).

Ifølge amerikanske FBI, finnes det omtrent 800 kriminelle internett-forum verden rundt. På det mørke nettet, eller det såkalte «dark web», selges lange lister med e-poster, passord og kredittkortinformasjon.

– Folk flest vet ikke hva som finnes på det mørke nettet. Derfor kan det også være vanskelig å vite om informasjonen ligger ute tilgjengelig for salg. Telenor har derfor lansert en ny tjeneste som overvåker nettet for deg, sier Brown.

Telenor SAFE

I januar lanserte Telenor SAFE – et nytt sikkerhetsprodukt som skal gjøre det enklere å være trygg på nett.

Fire nyttige sikkerhetstips:

1. Ikke kast sensitiv informasjon i søpla
Kast aldri dokumenter med personnummer, kortinformasjon eller sensitive opplysninger i søpla uten å makulere eller rive i stykker informasjonen først.

2. Bruk aldri samme passord på flere tjenester
Lag sterke og unike passord for hver enkelt tjeneste. Da er det vanskelig for tyver å få tak i dine kontoer.

3. Gjør profilen din privat på sosiale medier
Begrens synligheten av bilder og innhold du poster i sosiale medier.

4. Ikke del din innloggingsinformasjon med andre
Uavhengig om det er BankID eller andre innloggingsalternativer, er personlig informasjon kun for kunden selv. Den bør derfor ikke dele dette med andre.