Juli-boom i varehandel
Nordmenn på ferie i eget land ga sterk vekst for varehandel mot fjorårets feriemåned, viser SSB-tall som ble klare i onsdag. Også netthandelen vokser fremdeles kraftig mot fjoråret.
– Vi tror oppturen kan bli langvarig, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. dir. i NHO Service og Handel.
Korona og stengte grenser gjorde at de fleste brukte feriebudsjettet i norske butikker og på nett, viser ferske tall fra SSBs detaljomsetningsindeks.
Detaljhandelen i juli 2020 vokste med 13,8 prosent mot juli 2019 på kalenderjusterte volumtall. Veksten i verdi var på hele 16,4 prosent.
Koronakrisen har ført til en vridning i forbruk fra tjenester til varer, noe som også har bidratt til sterk vekst i detaljhandelen både i mai, juni og juli. Veksten i tremånedersperioden mai – juli 2020 var på 9,9 prosent mot de tre foregående månedene februar – april.
- Denne våre og sommeren har vært viktig og gitt bransjen muskler til å utvikle seg. Nordmenn har under koronakrisen lagt om sine kjøpsvaner på nett og fått erfaringer som trolig vil gi langsiktige vekst, sier Anne-Cecilie Kaltenborn.
Netthandelen vokste med hele 33 prosent i juli mot tilsvarende måned i fjor. Dette etterfølger en vekst på over 40 prosent i juni. Nedstenging i vår som følge av koronaepidemien førte til en kraftig økning i nordmenns kjøp på nett, og mange har opprettholdt netthandling også etter gjenåpning av samfunnet.
Dagligvarehandel opplever også rekordvekst mot fjoråret og vokser med 20,8 prosent i verdi mot juli 2019, sannsynligvis som et resultat av endrede ferievaner denne sommeren.
Utvalgte bransjers endring juli 2020 mot juli 2019:
• Dagligvare: + 18,2 % i volum, 20,8 % i verdi
• Netthandel: + 28,2 % volum, 32,5 % i verdi
• "Bredt vareutvalg" (Clas Ohlson m.fl): + 16,2 % i volum, + 22,1 % i verdi
Grensehandel nær null
Grensehandelen i andre kvartal 2020 er marginal, viser tall SSB publiserte onsdag. Fallet mot tilsvarende kvartal i 2019 er på hele 99 prosent. Dette har ført til økt salg av dagligvarer og alkohol i Norge, melder SSB. En grensehandel som ble målt til 4,1 mrd i 2.kvartal 2019 og som i tilsvarende kvartal i 2020 kun var på 28 millioner, vil selvfølgelig gi en økt omsetning i norsk varehandel, og spesielt for dagligvarehandel og Vinmonopolet.
- Den kraftige reduksjonen i grensehandel har gitt direkte positiv effekt i Norge i form av flere jobber innen handel langs grensetraktene. Lokale butikker har hentet inn flere medarbeidere for å klare å håndtere økt volum. I tillegg får staten økning i avgiftsinntekter på de typiske grensehandelsproduktene. Lettelser i særavgifter på typiske grensehandelsprodukter er viktig for handelen i Norge og for at forbrukere velger å handle lokalt. Vi har nå en mulighet til å gjennomføre en endring som reduserer handelslekkasjen og bidrar til økt verdiskapning i Norge, sier Linda Vist, bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel.