Illustrasjon: NII

Retail er tapere på innovasjonsindeksen

IKEA topper Norsk Innovasjonsindeks (NII), som ellers ikke domineres av retailere. Derimot er retail bortimot enerådende blant selskaper med størst negativ utvikling, fastslår Tor W. Andreassen.

Publisert

Det lysende, positive unntaket i retail er Apotek1 som er på topp blant selskaper med størst positiv utvikling.

Norsk Innovasjonsindeks (NII) måler hvorvidt kundene ser på bedrifter som innovative. En høy score på denne indeksen betyr at kundene oppfatter bedriften som en markedsdriver og game changer.

Varehandelen faller mest

Tor W. Andreassen, professor ved NHH, kommenterer på sin blogg:

– Det store bildet for 2019 er at varehandelen faller mest i opplevd innovasjonsevne og at en variert gruppe bedrifter innen apotek, taxi, bank, forsikring, og buss går sterkest frem. Totalt sett ser vi at gjennomsnitt scoren for Innovasjonsindeksen, etter fallet i 2017, fortsetter å stige også i 2019, men noe svakere. De målte bedriftene oppleves med andre ord som mer innovative av sine kunder. Dette er gode nyheter.

Av de selskapene som gjennom sine innovasjoner har en positive og signifikant utvikling i Opplevd innovasjonsevne siden 2018, finner vi:

%-poengs endring i Opplevd innovasjonsevne fra 2018

Plassendring på rangering

Rangert som nummer

Apotek1

+5,5

+25

34

Bergen Taxi

+4

+1

71

DNB

+3,9

+12

10

Storebrand

+2,8

+12

20

Nor-way Bussexp

+3,0

+15

32

Selskaper med størst negativ utvikling

Av selskaper som faller med et 2-sifret tall på rangeringen er alle (med unntak av Thon) innen varehandel – noe tabellen viser:

Opplevd innovasjonsevne

0-100(best)

%-poeng endring siden 2018

Endring på rangering

Plass på rangering

Circle K

42

-5,3

-11

55

Power

51

-6,9

-41

63

XXL

58

-3,9

-13

24

Meny

56

-5,3

-19

31

Vinmonopolet

54

-2,1

-16

47

Bohus

54

-

-11

50

Intersport

52

-2,1

-19

60

CUBUS

50

-1,1

-10

68

Thon

58

-2,7

-13

27

Faller mest

Blant bedrifter som faller med 2-siffrede tall på rangeringen, er det tre selskaper – Power, NSB/Vy, og XXL - som opplever signifikant dårligere scores på Opplevd innovasjonsevne, Relativ attraktivitet i markedet og Kundelojalitet sammenlignet med 2018. Når endringen er statistisk signifikant i alle tre variablene, tyder dette på at det er en sterk underliggende negativ tendens for selskapene. Negativ utvikling fra lave verdier er krevende. Ikke overraskende har de tre selskapene falt i den totale rangeringen: Power – 41 plasser til 63 plass, NSB/Vy -8 plasser til 76 plass, og XXL -13 plasser til 24 plass.

Utviklingen for disse tre bedriftene er problematisk da teorien i NII-modellen tilsier at det er positive sammenhenger mellom de tre variablene, dvs at når en stiger/synker vil den etterfølgende variabelen følge samme retning. Kundelojalitet og gjenkjøpsrate er som kjent koblet til fremtidig omsetning og firmaverdi. Vi må derfor forventer betydelig innsats for å fremstå som mer innovative i de tre selskapene. Et ytterligere fall i 2020 vil lede til økonomiske konsekvenser og i verste fall konkurs.

Kiwi bedre enn Meny

En annen generell observasjon er at en rekke selskaper har en endring i en eller flere av de viktige kundevariablene. Innen dagligvarebutikkene legge vi spesielt merke til at Meny har et signifikant fall fra 2018 til 2019 i Opplevd innovasjonsevne (-6 %-poeng) og Relativ attraktivitet (-3 %-poeng). Ikke overraskende har Meny falt 19 plasser til plass nummer 31 på innovasjonsrangeringen. Til sammenligning er budsjett-konseptet Kiwi signifikant mer innovative enn Meny (59 kontra 56). Dette er overraskende da man ville forvente større innovasjonskraft i et konsept som Meny. Til tross for at REMA1000 ikke har noen vesentlig endring i scorene faller de likevel 18 plasser på rangeringen til 54 plass. REMAs utfordringer fra 2018 og 2019 vil med andre ord følge dem i 2020.

Utfordring for Circle K

Til tross for ikke-signifikante endringer i Opplevd innovasjonsevne, faller Circle K og Cubus hhv 11 og 10 plasser på rangeringen til hhv 64 og 68 plass. Utfordringen for Circle K i 2020 er innovasjon i forretningsmodellen ettersom kundene i større grad kjører elektrisk og har mindre grunn til å oppsøke dem for å fylle energi når de fleste lader hjemme eller på jobben. Energistasjonen har flyttet hjem til folk. Dette stiller spørsmål om hvilken jobb Circle K kan gjøre for kundene i fremtiden. Her vil vi forvente en radikal innovasjon i markedstilbud og forretningsmodell for å fortsatt være relevante, skriver Tor W. Andreassen.

Tor W. Andreassen (Foto: Odd Mehus)

NORSK INNOVASJONSINDEKS 2019

 
1. IKEA 75.2
2. SBANKEN 70.7
3. ONECALL 67.5
4. FINN.NO 67.4
5. TOYOTA 67.2
6. ZALANDO 66.2
7. STORMBERG 66.0
8. KOMPLETT 65.2
9. TELENOR 63.5
10. NORWEGIAN 63.2
11. DNB 62.0
12. Q-MEIERIENE 61.5
13. TINE 60.9
14. MØLLER GRUPPEN 59.9
15. KIWI 59.2
16. SPAREBANK1 58.8
17. COOP OBS 58.7
18. NORDIC CHOICE 58.6
19. FLYTOGET 58.4
20. STOREBRAND 58.4
21. NETONNET 58.1
22. BILIA 57.8
23. H&M 57.8
24. XXL 57.8
25. TELIA (NETCOM) 57.7
26. GJENSIDIGE 57.7
27. THON 57.6
28. SCANDIC 57.6
29. IF 56.7
30. TV2 56.6
31. MENY 56.3
32. NOR-WAY BUSSEKSPRESS 55.9
33. BERTEL O. STEEN 55.9
34. APOTEK1 55.9
35. ELKJØP 55.7
 
Powered by Labrador CMS