Ville tilstander under Norwegian Outlet i Vestby i fjor (Foto: Johnny Vaet Nordskog)

Gjør seg klar for Black Friday-kaos

Norwegian Outlet i Vestby venter opp mot 50 000 handlegale nordmenn på fredag.

Publisert

Siden 2010 har Norwegian Outlet i Vestby sørget for at nordmenn får oppleve den amerikanske tradisjonen Black Friday. I fjor kunne merkevarebyen rapportere om ville tilstander, og allerede klokken seks om morgenen var ekstremshoppingen i gang. Over 40 000 var innom Norwegian Outlet gjennom Black Friday-feiringen, og i år forventes enda flere, skriver Norwegian Outlet i en pressemelding.

Omsetningsvekst takket være Black Friday

Under fjorårets Black Friday opplevde Norwegian Outlet kamp om de aller beste tilbudene, men kundene var likevel fornøyde, noe merkevarebyen har merket på omsetningen de siste fem årene.

– Vi har hatt en omsetningsvekst på over 90% de siste fem årene. Dette er mye takket være aktiviteter som Black Friday som viser at nordmenn er prisbevisste og vil handle smart, mener Einar Sørland, daglig leder i Norwegian Outlet.

Nye butikker skaper høyere forventninger

I sommer utvidet merkevarebyen for første gang siden åpningen i 2010. Hele 15 nye butikker åpnet dørene. Blant dem var merkevarer som Under Armour, Swix og 2XU, noe som bidrar til å forsterke det allerede solide utvalget innen treningsbekledning og utstyr. Videre åpnet også kjente merkevarer som Calvin Klein, Superdry og Lee dørene. Med en solid utbygging kan man forvente enda en økning i antall handlegale besøkende.

– I år tror vi at besøkstallet fort kan komme over 50 000. Det er jo enormt mange mennesker, men vi lover at vi har gode tilbud til alle som kommer innom, forteller Sørland, som også lover gavedryss utover dagen.

Kjennskapet til Black Friday har økt betraktelig

Ifølge en undersøkelse YouGov gjennomførte i november i år på vegne av Norwegian Outlet, har kjennskapet til Black Friday økt betraktelig. Da Norwegian Outlet introduserte Black Friday i Norge i 2010, var fenomenet ukjent for de fleste. Nå vet 97 prosent av befolkningen godt hva Black Friday er, ifølge undersøkelsen.

– Det er gledelig å høre. Vi har jo forsøkt å balansere kaoset med julestemning, og gjøre inntrykk på kundene som besøker oss. At så mange kjenner til Black Friday og forbinder det med oss bekrefter at dette er noe nordmenn nå har tatt innover seg, forteller Sørland.

Starter julehandelen med Black Friday

I USA er Black Friday ansett som en temperaturmåler for hvordan resten av julehandelen vil bli, også i Norge brukes dagen for å spå julehandelen. Undersøkelsen viser at mer enn en av tre nordmenn vil benytte seg av tilbudene denne dagen, og nesten halvparten av befolkningen forbinder Black Friday med julehandel.

– Kundene ser ut til å ta til seg Black Friday-tradisjonen med stor glede, og gjør unna mye av innkjøpene av gaver til jul allerede i forkant av desember. Det er jo ingenting som er bedre enn å få unnagjort handelen tidlig og billig, så man kan bruke både tid og penger på andre ting når julen nærmer seg, sier Sørland.

Etter mye trafikk som en følge av for få parkeringsplasser tidligere år, er det nå utvidet med flere nye plasser, og Norwegian Outlet lover at de skal gjøre sitt for å organisere de tilreisende kundene så alle får med seg de gode tilbudene.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS