Coop kutter prisene på Xtra-varer

Publisert

Coops lavpriskjede Extra har solgt billigvarer i Xtra-serien for over én milliard kroner så langt i år, og regner med ytterligere økning når 160 Xtra-varer kuttes kraftig i pris.

Det er i disse dager 40 år siden Coop, som den første dagligvareaktøren, lanserte en egen produktserie med billigvarer under navnet Blå-hvite varer. Serien skiftet navn til Xtra i 2004 og er blitt svært populær blant kundene. Extra-kjeden markerer nå jubileet ved å senke prisen på 160 varer med mellom 5 og 38 prosent.

- Vi holder vårt løfte om å gjøre det billig å handle hos Extra. Våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av å gjøre bevisste valg. Det har gjort billigserien Xtra til et populært alternativ, og vi har aldri tidligere solgt mer av disse varene. På landsbasis har varer for over én milliard kroner forsvunnet ut av butikkene. Med priskuttet forventer vi at salget øker ytterligere, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.

Tall fra analyseselskapet Nielsen viser at dagligvarekjedenes egne merkevarer har vært en stor bidragsyter til veksten i dagligvaresalget. Ved utgangen av årets andre kvartal hadde egne merkevarer en andel på 17,7 prosent av totalmarkedet, etter en prosentvis vekst på 16,8 prosent sammenlignet med samme periode i 2019. I alle Coops dagligvarekjeder i Norden finnes Xtra som det billigste alternativet.

- Prisene kan holdes så lave takket være store volum av varer, enkle forpakninger og ved for at eksempelvis grønnsaker kan variere i form og størrelse. Vi stiller svært strenge krav til varene og kompromisser ikke på bærekraftighet og kvalitet. Tvert imot har flere produkter i Xtra-serien vunnet blindtester i konkurranse med kjente merkevarer, sier Hoel.