EET Group lanserer klimapositive IT-forsendelser
EET Group, europeisk distributør av IT- og teknologiprodukter, har innført et initiativ til å gjøre utgående forsendelser av IT-produkter og reservedeler til sine kunder klimapositive. Dette betyr mer enn å kompensere for utslipp av hver forsendelse.
Som en del av sin strategi for å minimere miljøpåvirkningen av alle sine aktiviteter, planter EET et tre for hver femte varetransport fra sine lagre til kunder i hele Europa. Med rundt 1,1 millioner utgående forsendelser i året vil EET Group plante mer enn 220.000 trær per år. Det tilsvarer å plante trær på et område på størrelse med to tennisbaner hver dag. Planting av trær kommer på toppen av karbonkredittene som EET Group allerede kjøper for å kompensere for utslipp knyttet til sine forsendelser.
– I EET Group ser vi nøye på miljøavtrykket vårt og er fast bestemt på å redusere virkningen på klimaet forårsaket av våre aktiviteter. Som distributør, er den desidert største kilden til utslipp vår utgående transport. Med dette initiativet går vi utover å gjøre våre forsendelser klimanøytrale. Ved å forplikte oss til å plante et tre for hver femte forsendelse gjør vi denne delen av forretningsklimaet positivt, noe som betyr at vi kompenserer for mer CO2 enn vi slipper ut. Det er ikke bare det rette å gjøre, det gir også god mening forretningsmessig, sier Bjørn Berg, adm. dir. for EET Norge.
EET Group har gått sammen med Ecologi, et selskap som er spesialisert i å levere klimahandlingsløsninger med oppdraget om å fjerne 50% av de globale CO2-utslippene innen 2040, og er ansvarlig for å plante milliarder av trær hvert år. I samarbeid med Ecologi, har EET Group allerede plantet mer enn 50 000 trær i Madagaskar, Mosambik og Nicaragua.
En vesentlig del av EET Groups virksomhet er å levere reservedeler til elektroniske enheter, og dermed forlenge levetiden til enhetene og redusere elektronisk avfall.
– Vi ser en økende trend blant kunder og sluttbrukere for å vedlikeholde og oppdatere elektronisk enheter, og dermed bidra til en mer bærekraftig og miljøvennlig tilnærming til den raske veksten i bruk av elektronikk. Tilsvarende er vi overbevist om at klimapositive forsendelser og annen innsats for å redusere og kompensere vårt klimafotavtrykk faktisk gjør en forskjell for kundene, sier Bjørn Berg.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride