Forventet nedgang i matprisene
Tall fra SSB viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned med 0,6 prosent i mars. De siste tolv månedene har prisene på varer og tjenester generelt økt med 3,1 prosent, mens matprisene har sunket med 0,3 prosent i samme periode.
- Også i år bidro den sterke konkurransen om påskekundene til nedgang i prisene, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer følger et fast mønster i løpet av året, med prisnedgang i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart.
- I tillegg ser vi effekten av avgiftsnedsettelsen på typiske lokkevarer for grensehandel. I følge SSBs tall, har eksempelvis prisen på snus sunket med 13,1 prosent i løpet av de siste tolv månedene, fortsetter Størksen.
Fra januar 2021 har avgiftene på andre tobakksvarer som snus og alkoholfrie drikkevarer, blitt redusert. Avgiften på sjokolade og sukkervarer er fjernet.
- Avgiftsnedsettelsene er et viktig skritt på veien mot å gjøre norske butikker mere konkurransedyktige mot grensehandelen. Samtidig bidrar den harde konkurransen mellom dagligvareaktørene fortsatt til at prisene holdes nede, avslutter Størksen.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride