Han fikk Q til å endre Skyr-begeret – sparer 23 lastebiler i året
Christian utfordret Q-Meieriene til å gjøre Skyr-emballasjen mer klimasmart. Nå endres Skyr-designet.
I fjor høst kjøpte Christian Andersson et brett med Skyr på sin nærbutikk. Like etter kastet han seg over tastaturet for å dele sine idéer til forbedringer. Den engasjerte forbrukeren fra Moelv skrev en hel liste over løsninger som kunne gjøre Skyr-begeret mer klimasmart. Ganske nøyaktig et år senere er resultatet i butikk.
Etter innspill fra Christian skal et lavere lokk, en bredere bunn, og et beger laget av gjenvinnbar plast gjøre seksten millioner Skyr®-begre mer klimasmart.
- Jeg er klar over at det høye lokket er litt av identiteten til Skyr®, men jeg hadde et håp om at man kunne se bort fra dette og heller tenke på miljøbelastningen et slikt design har. Det tar opp mye unødvendig plass i transport, sier han.
Sparer 23 lastebiler i året
Q-sjef, Bent Myrdahl, forteller at de stadig møter høyere forbrukerkrav til klimasmarte produkter.
- All produksjon har en påvirkning på miljøet, og vi ønsker at den skal være så lav som mulig. Nå får vi plass til enda flere produkter per leveranse. Justeringen på Skyr-emballasjen sparer oss fra å frakte 23 lastebiler med plast i året, sier Myrdahl.
Q-sjefen forteller at de får mange henvendelser som går på emballasje, og spesielt på Skyr-lokket.
- Skyr-fansen er miljøbevisste, og vi har fått tydelige tilbakemeldinger på at dette er endringer de ønsker hjertelig velkommen. Vi håper at dette gjør det enda enklere for forbruker å ta gode og miljøvennlige valg i butikk, sier han.
Fikk Q Innovasjonspris Da Q-sjefen møtte Christian i Brumunddal fikk han se noen av de første begrene på markedet. Den ydmyke forbrukeren trodde han skulle få noen vareprøver, i stedet ventet en overraskelse. Han fikk nemlig Q Innovasjonspris for sine helt ærlige tilbakemeldinger og idéer.
- Jeg er strålende fornøyd med resultatet. Før jeg tok kontakt hadde jeg en forventing om at Q-Meieriene alltid er på ballen når det gjelder forbedringer. Det stemte heldigvis, men jeg hadde aldri trodd jeg skulle få en Innovasjonspris for mine forslag, sier en overrasket prisvinner.
Flere retailnotiser
-
Matprisene stiger – overskuddet øker
-
Gucci, Chloe og Loewe får megabøter fra EU
-
Matprisene falt med 1,2 prosent i september
-
Forsiktig prisvekst i september
-
Den norske brilleprodusenten Kaibosh er konkurs
-
Kjøttimporten opp 50 prosent så langt i år
-
Dropper forbud mot forskjeller i innkjøpspriser
-
Nei til søndagsåpent for cruiseturister i Måløy
-
Shein åpner sine første fysiske butikker
-
100% Trumf-bonus på «ikke helt perfekte» grønnsaker og frukt i SPAR
-
Alibaba og Nvidia inngår samarbeid
-
Liten oppgang i detaljhandelen
-
Fretex i krise – innsamlingsbokser i fare
-
Bubs popper opp i New York City
-
DHL Express Norge øker prisene
-
Kina: Fall i industriproduksjon og detaljhandel
-
Bedre resultat enn ventet for H&M
-
Trump-toll rammer klesprodusent
-
Butikkbygg i Ørland raste sammen i voldsom brann
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge