Kampen om påskekunden trakk matprisene ned
Tall fra SSB viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned med 0,9% i april i år. I samme periode økte prisene på varer og tjenester generelt med 0,3% .
- Det er vanlig at prisene går ned i forbindelse med påske. Prisnedgangen vi så i april 2021 var noe sterkere enn det vi så i fjor, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Matprisene svinger etter et fast mønster gjennom året. Prisene går ned i typiske tilbudsperioder som jul og påske, mens de justerer seg opp på andre tidspunkt.
- Ser vi på prisendringen de siste tolv månedene, har prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer bidratt til å holde konsumprisindeksen nede. Hard konkurranse mellom kjedene bidrar til dette. Samtidig ser vi også effekten av at myndighetene har satt ned eller fjernet avgiften på en del typiske lokkevarer for grensehandel, avslutter Størksen.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride