Meny støtter lokalmatprodusenter
I april kjøpte MENYs kunder langt mer lokalmat enn de pleier. MENYs gir 10 % av kjøpssummen tilbake og deler nå ut kr. 10,2 millioner. Støtten skal hjelpe småskalaprodusentene gjennom koronakrisen.
MENY solgte matskatter for 102 millioner kroner bare i april, noe som er hele 15 millioner kroner mer enn i samme måned i fjor.
– De ekstra millionene utgjør veldig mange oster, pølser, kornprodukter og andre unike produkter. Vi er glade for at kundene har tatt oppfordringen vår om å legge flere matskatter i handlekurven. Vi må hjelpe lokalmatprodusentene med å overleve i en tøff tid. De representerer arbeidsplasser, matkultur og matmangfold, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
I snitt kr 26 000 i støtte
Av de kr. 10,2 millionene som skal utbetales av MENY, fordeles drøye 7 millioner direkte til 275 av MENYs lokalmatprodusenter. De får, basert på omsetningen i april, fra kr 500 og opp til 820 000. Snittutbetalingen er på 26 000 kroner.
Vestfold og Telemark er det fylket hvor lokalmatprodusentene får mest tilbake, totalt kr. 1,6 millioner, mens de tre enkeltaktørene som får mest er pølsemaker A. Idsøe i Stavanger, ande- og kyllingprodusent Gårdsand på Revetal i Vestfold og økologisk meieriprodusent Rørosmeieret i Trøndelag.
De resterende 3 millionene er satt i et fond som uavkortet går til å støtte lokalmatprodusenter. Disse pengene kommer fra omsetningen til større aktører, som ikke regnes som lokalmatprodusenter, men som har enkelte matskatter i sitt sortiment, samt fra en håndfull lokalmatprodusenter som har takket nei til pengene med argument om at andre trenger dem mer.
Kjenne matens opprinnelse
– Vi opplever en fantastisk dugnadsånd småskalaprodusentene imellom. I tillegg har salget av matskatter gått over all forventning. Nordmenn vil ha, kanskje mer enn noen gang, norsk og kortreist mat. De vil gjerne vite hvor maten kommer fra og kjenne dens historie, sier Kjuus.
Med koronakrisen stengte viktige salgskanaler ned, som hoteller, restauranter og gårdsutsalg. Lokalmatprodusentene opplevde at opptil 60 prosent av omsetningen forsvant over natten. Dagligvare ble en av få salgskanaler, og derfor iverksatte MENY tiltak i slutten av mars.
Står for den reelle innovasjonen
- Vi satte ned prisen på mer enn 3000 lokalmatprodukter. I tillegg sa vi at vi skulle gi 10 prosent av salgsinntektene i april tilbake som et kontantbidrag i en vanskelig periode, sier Kjuus.
Han er tydelig på at lokalmatprodusentene er svært viktige, av flere grunner.
– For det første står de for den reelle innovasjonen i norsk dagligvare, ta for eksempel Hvasser Asparges, som med pengestøtte fra MENY, nå i mai har dyrket frem de første hvite aspargesene i Norge. For det andre er de spydspisser i bærekraftige produksjonsmetoder, som for eksempel Skjærgaarden Gartneri med sitt biokullanlegg. Mat-Norge blir fattigere uten lokalmatprodusentene. De skaper også arbeidsplasser, ivaretar mattradisjoner og gir matglede i verdensklasse, sier Kjuus.
I 2019 økte MENYs salg av lokalmat med 5,9 prosent mot året før. I inneværende år vil MENY nå en omsetning på over en milliard kroner for denne varekategorien.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride