Posten setter stopp for bestilling av nye fossile varebiler i 2022
Det er 10 år siden Posten tok i bruk sin første el-bil. Fra 2022 vil Posten kun bestille varebiler på fornybar energi til bruk i byer
Posten har lagt en ny klima- og miljøstrategi. Konsernet forserer omleggingen til kjøretøy på fornybar energi – både lette varebiler og tyngre kjøretøy.
Fra 2022 vil Posten ikke lenger bestille fossile varebiler til bruk i byer. Utenfor byene settes det stopp fra 2023. På den måten vil Posten følge opp Regjeringens klimamelding. Posten vil stille de samme kravene til sine underleverandører. Allerede i dag har Posten og Bring en kjøretøypark med en fornybarandel på 26,3 prosent.
- Vi skal være den grønneste logistikkleverandøren og setter oss nå nye ambisiøse mål. Vi tar ansvar og skal bidra til at nasjonale klimamål mot 2030 i Norden nås. Skal vi lykkes med en rask omstilling på dette området betinger det tilstrekkelig tilgang på kjøretøy som benytter fornybar energi i markedet. Med økt andel kjøretøy som benytter fornybar energi og grønne tjenester vil Posten tilby fossilfri distribusjon i 40 nordiske byer, eller rundt halve befolkningen i Norge og Sverige innen 2023, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Posten-konsernet har 1657 miljøeffektive kjøretøy. Norges største kjøretøypark med el-biler sikrer i dag fossilsfri brevdistribusjon i 49 norske byer. I Sverige har Bring fossilfri hjemkjøring i fire store byer.
Nylig tok Posten i bruk Norges første elektriske lastebil fra MAN på 26 tonn. Lanseringen markerte starten på Postens arbeid med å gå over til fornybar energi også på de tyngre kjøretøyene. Senere denne måneden vil Posten ta i bruk et vogntog fra Volvo som går på flytende biogass. Den 60 tonn tunge bilen skal gå linjetrafikk mellom Oslo – Stokke - Hamar.
Flere retailnotiser
-
4 av 10 unge har datoskrekk
-
Bråstopp for grensehandelen i 2020
-
Diplom-Is endrer farge – resirkulerer 130 tonn mer plast i året
-
Åtte av ti matreklamar retta mot barn bryt WHOs retningsliner
-
Lerum fjerner aspartam i sukkerfri brus
-
Schenker øker tog-frekvensen Oslo-Narvik
-
Klager inn TikTok for skjult reklame mot barn
-
IKEA satser på 95.000 sosiale entreprenører innen 2025
-
Instabank venter sterk vekst i 2021
-
Posten får 26 tonns elektrisk lastebil
-
Nortura og Deli de Luca fortsetter samarbeidet
-
Bergans vant prestisjetung pris
-
Årets kjøpmenn i REITAN CONVENIENCE
-
Svakt fall for forbrukertilliten
-
9 av 10 vil kutte matsvinnet sitt
-
JYSK setter mål for bærekraftig bomull
-
Q-Meieriene lanserer nytt beger og kutter 75 tonn plast
-
Handelen setter fart på 123 nye miljøprosjekter
-
Sunkost ut, Life inn på Kongssenteret
-
Posten styrker hjemleveringstilbudet i berørte kommuner