Små bevegelser i den samlede forbrukertilliten i november
Tydelige utslag for troen på landets og egen økonomi.
Forbrukertillitsindeksen (CCI) ligger på omtrent samme nivå som i oktober, opp 0,1 poeng til minus 3,6 poeng, viser novembermålingen til Opinion. CCI ligger fortsatt på et lavere nivå enn i juni og juli, da optimismen var på vei oppover igjen, men den ligger ikke vesentlig lavere enn den har gjort i november de to siste årene. De dramatiske negative utslagene som ble registrert i mars og april har vi ikke sett igjen senere i koronaperioden.
- To av de fire indikatorene som utgjør CCI har hver for seg store utslag fra oktober til november, men de nuller ut effekten av hverandre og bidrar til at forbrukertilliten holder seg stabil, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion.
- Mens det i oktober var flere som mente at husholdningens økonomi var dårligere enn bedre, sammenlignet med året før, er det omtrent like mange som oppgir dårligere som bedre nå i november. Siden forrige måling er det altså flere som synes at husholdningens økonomi har blitt bedre, sammenlignet med samme tidspunkt for ett år siden. Også troen på egen økonomi om 12 måneder er styrket siden oktober. Fremtidsoptimismen på vegne av egen økonomi har ikke vært sterkere siden februar, altså før koronapandemien for alvor gjorde seg gjeldende i Norge i mars, sier Henrik Høidahl.
- Samtidig med at flere er styrket i troen på husholdningens økonomi, er det markant flere som tror at landets økonomi vil være dårligere om ett år. Denne indikatoren falt markant i oktober, og den fortsetter å falle markant i november. Langt flere tror dessuten i denne målingen at arbeidsledigheten vil være høyere om ett år, sammenlignet med målingen i oktober, sier Høidahl.
Den samlede kjøpsindeksen, som sier noe om sannsynligheten for kjøp av større forbruksvarer, bil, bolig og oppussing kommende 12 måneder har holdt seg relativt stabil siden juni.
Flere retailnotiser
-
Bråstopp for grensehandelen i 2020
-
Diplom-Is endrer farge – resirkulerer 130 tonn mer plast i året
-
Posten setter stopp for bestilling av nye fossile varebiler i 2022
-
Åtte av ti matreklamar retta mot barn bryt WHOs retningsliner
-
Lerum fjerner aspartam i sukkerfri brus
-
Schenker øker tog-frekvensen Oslo-Narvik
-
Klager inn TikTok for skjult reklame mot barn
-
IKEA satser på 95.000 sosiale entreprenører innen 2025
-
Instabank venter sterk vekst i 2021
-
Posten får 26 tonns elektrisk lastebil
-
Nortura og Deli de Luca fortsetter samarbeidet
-
Bergans vant prestisjetung pris
-
Årets kjøpmenn i REITAN CONVENIENCE
-
Svakt fall for forbrukertilliten
-
9 av 10 vil kutte matsvinnet sitt
-
JYSK setter mål for bærekraftig bomull
-
Q-Meieriene lanserer nytt beger og kutter 75 tonn plast
-
Handelen setter fart på 123 nye miljøprosjekter
-
Sunkost ut, Life inn på Kongssenteret
-
Posten styrker hjemleveringstilbudet i berørte kommuner