Større fall i matvareprisene enn vanlig i november
Tall fra SSB viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer falt med 0,5 prosent fra oktober til november. De siste fem årene har matvareprisene i gjennomsnitt økt med 0,2 prosent i samme periode.
− Året vi har bak oss har vært preget av økte valutakostnader, som har ført til høyere priser på varer som importeres. Nedgangen i prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer i november, tyder på at vi er i ferd med å legge valutaeffekten bak oss, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Matvareprisene svinger vanligvis i et fast mønster gjennom året, med prisnedgang i typiske tilbudsperioder som jul, skolestart og påske. November er en måned der vi tidligere har sett både økning og nedgang. De siste fem årene har vi i gjennomsnitt hatt en liten økning i denne måneden.
− 2020 har vært et spesielt år. Pandemien har gitt ekstra kostnader til smitteverntiltak, samtidig som dagligvarebransjen har klart å opprettholde en trygg og effektiv matvareforsyning siden smitteutbruddet i mars, sier Størksen.
De siste 12 månedene har prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer økt med 3,5 prosent. I samme periode har prisene på varer og tjenester generelt, fratrukket avgifter og energikostnader, økt med 2,9 prosent.
− I perioden år 2000 til 2019 økte prisene på varer og tjenester generelt med 47 prosent. I samme periode, økte prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer med 35 prosent. Matvareprisene, og den sterke konkurransen mellom aktørene, har over lang tid dempet den generelle prisveksten, avslutter Størksen.
Flere retailnotiser
-
Sterkeste desemberprisfall på mat og drikke på fire år
-
1,5 millioner poser med mat unngikk å ende som svinn i 2020
-
Ny direktør i Patentstyret
-
Bergstaden Trelast blir Bygger’n Røros
-
Gir bort julemat til rusavhengige
-
Biltema donerer 2,8 millioner til operasjonsstue i flyktningleir
-
Han fikk Q til å endre Skyr-begeret – sparer 23 lastebiler i året
-
Jernia-sjefen: Tenk deg om to ganger
-
PostNord inne i sin mest hektiske høysesong noensinne
-
19,5 færre konkurser i detaljhandel
-
Instabank lanserer bilforsikring
-
Vekst i norsk møbeleksport til tross for korona - disse fire kjemper om pris
-
Mindre julehandel selv om mange har spart penger under koronakrisen
-
Små bevegelser i den samlede forbrukertilliten i november
-
Avlyst høstfest ble suksess for Lanullva
-
Brings B2B-kunder skal få mer presis levering
-
Tre av fem nordmenn utsatt for phishing
-
Mester Grønn fjerner mikroplast
-
Matleveringstjeneste legger til rette for digitale julebord
-
2 av 5 ser feilbruk av munnbind hos andre