Olav Thon åpnet dørene for Foot Locker
1. desember åpnet Foot Lockers første butikk i Norge. Lørdag 9. desember møtte Foot Locker's toppsjef, Richard Johnson, utleier Olav Thon for å se butikken på Arkaden på Karl Johans gate. Det endte med nye joggesko for 94 år gamle Thon.
Foot Locker er en del av Foot Locker, Inc., som har mer enn 3.300 butikker i Nord-Amerika, Europa, Australia og New Zealand. Kjeden selger sneakers, joggesko og sportsklær. Nå har de åpnet Norges første Foot Locker-butikk i Oslo.
– Norge har en levende ungdomskultur og en sterk kultur for sneakers, og et av landene i Vest-Europa vi ikke var til stede i. Å ta Foot Locker til Norge er derfor en utrolig spennende mulighet for oss, sier Richard Johnson, CEO og styreformann i Foot Locker.
Thons første eiendom
Det som nå er Arkaden i Karl Johans gate 5-7 var en viktig start for utleier Olav Thon.
– Dette er den første bygningen jeg kjøpte, i 1950, for 1,7 millioner kroner. Nå håper jeg dere får den samme suksessen med dette stedet som jeg har hatt, sier Olav Thon til Foot Locker-sjefen.
Den nye Foot Locker-butikken går over to plan, og er en del av Arkaden Shopping, som eies av Thon Eiendom. Kjøpesenteret har 2,5 millioner besøkende på sine 2750 kvadratmeter, og en omsetning på over 200 millioner kroner. Foot Locker-sjefen er svært fornøyd med beliggenheten.
– Det er en vakker bygning, og plasseringen her på Karl Johan er perfekt. Vi har tre innganger - to fra handlegaten Karl Johan og én fra Arkaden, og vi føler vi virkelig får vist frem produktene våre på en god måte, sier Johnson.
Imponert over grundigheten
Olav Thon er veldig glad for å ha fått den amerikanske kjeden som leietaker, og har stor tro på deres fremtid i Norge.
– Jeg er imponert over grundigheten som Foot Locker legger ned i det å åpne en ny butikk, sier Olav Thon.
– Jeg tror varene deres passer for det norske markedet, og jeg tror at Foot Locker i Norge kommer til å bli en stor suksess, forteller Thon.
Åpen for satsing
Foot Locker-sjefen er åpen for å utvide satsingen i Norge.
– Vi må først sørge for at denne første butikken går bra, og den har allerede fått en veldig god start. Målet videre er å ha flere butikker i Oslo-området. Så må vi finne balansen mellom antall butikker og kundegrunnlaget, sier Johnson.
Olav Thon endte selv opp som Foot Locker-kunde, da butikksjef Diana Dejic klarte å overbevise ham om å prøve et par nye joggesko.
– De var ikke bare fine, de var også kjempegode, sa en fornøyd Thon.
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her