15 nye butikker og 2350 nye kvadratmeter åpnet til stor ståhei. (Foto: Johnny Vaet Nordskog)

Norwegian Outlet nå også på kinesisk

Nylig utvidet merkebyen i Vestby med godt over 2000 kvadratmeter og hele 15 nye butikker. Med nettsider på tysk og kinesisk – som muligens første kjøpesenter her til lands – skal Norwegian Outlet også kapre turistene, og de begynner ikke på bar bakke.

Publisert

Nylig åpnet Norwegian Outlet sin nye del utenfor Oslo. Med kjendiser som Komikerfrue, Henrik Holm fra Skam og skiskytter Tarjei Bøe, ble de 15 nye butikkene og 2350 nye kvadratmeterne åpnet til stor ståhei. Daglig leder Einar Sørland, er storfornøyd med åpningen, og ønsker handleglade nordmenn, og turister, velkommen.

Omsetningsøkning hvert år

– Åpningen gikk strålende, som hele skuta har gått siden vi begynte ferden i 2010. Vi har siden den gang hatt en økning i omsetningen hvert eneste år, vi har bygget et ytterligere senter i Stavanger og vi har sett at vi er blitt en destinasjon for turister, norske så vel som utenlandske, forteller Sørland.

Sørland rapporterer videre om at det var over 20 000 besøkende på åpningen av den nye delen forrige uke.

Kinesisk nettside og bannere på Gardermoen

Etter å ha fått tall fra Global Blue som viser en omsetning på over tre millioner fra turister, og det er kun de som velger å hente tilbake MVA, har Sørland og co bestemt at de skal satse mer inn mot denne målgruppen i årets sommerferie. Gruppene som er best representert blant turistene er kinesere og tyskere, noe vi jo er vant med ellers i turist-Norge. Den lave kronekursen gjør at det lønner seg mer enn før, for både turister og nordmenn, å handle her til lands i sommer.

Økende turistappell

– Vi ser at senteret har hatt en økende appell mot turister de siste årene, og tallene fra Global Blue understreker det vi har sett fra våre egne tall. Skal vi nå bredere ut til denne målgruppen må vi også være der de er, både språklig og visuelt. Derfor har vi nå satt i gang oversettelser av nettsidene våre til tysk og kinesisk. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror vi må være første senter her til lands med kinesiske hjemmesider, og det gjør det jo litt ekstra artig. Blant turistene er det også norske merker som Norrøna, Bergans og Devold som er spesielt populære. I tillegg har vi de største bannerne på både Oslo Lufthavn og Tusenfryd som vi håper bidrar til ytterligere besøk fra turistene, sier Sørland.

Reiselivsrådet svært fornøyd

Han er ikke alene om å ønske turistene velkommen ut til Akershus, med seg på laget har han daglig leder i Akershus Reiselivsråd, Knut Aandal, som mener fylket har mye å by på også for turister.

– Vi i reiselivsrådet er svært fornøyd med det Norwegian Outlet bringer til fylket. Det er viktig med destinasjoner og opplevelser som er synlig også for de som kommer fra andre steder i landet, eller utlandet. At Norwegian Outlet utvider og i tillegg øker satsningen på å være synlig for turister mener vi er både riktig og veldig spennende. Det er offensivt og gøy at de nå satser spesielt på kinesisk, forteller Aandal.

Oversikt over turist-handel på Norwegian Outlet mellom januar og september 2016.

Land

Omsetning 2016 (jan til sept)*

Kina

706 624

Tyskland

422 970

Litauen

168 295

Sveits

117 750

Russland

114 140

Hong Kong

96 063

Kuwait

93 504

Thailand

82 336

Nederland

81 727

Polen

74 652

Øvrige lang

1 235 245

*Tallene gjenspeiler kun de som har valgt å få tilbake MVA ved Global Blue sine taxfree-stasjoner.

(Pressemelding)

Om Norwegian Outlet

Siden 2010 har Norwegian Outlet vokst til å bli landets største outlet-senter. Med 45 butikker før utvidelsen, og hele 60 etter, tilbyr senteret mange av de største kvalitetsmerkene her til lands. I fjor åpnet Norwegian Outlet i Stavanger, og ble tatt imot med åpne armer av siddisene. Norwegian Outlet ligger ved Vestby, kun 20 minutter med bil fra Oslo.

Powered by Labrador CMS