Vilofarm opplever stor vekst og er opptatt av å ta ansvarlige valg som bidrar til å gjøre en forskjell over tid.

Enorm vekst innen skadedyr- og plantevernmidler

Frem til 1. januar 2021 har Vilomix Norway bestått av to avdelinger: Retail og Industri. Etter enorm vekst og fantastiske resultater blir nå retailavdelingen skilt ut og omdøpt til Vilofarm Norway.

Vilofarm Norway og Vilomix Norway eies av Danish Agro som omsetter for 52 milliarder og har 5.000 ansatte.

Skadedyr- og plantevernmidler

De to viktigste produktgruppene for Vilofarm er skadedyr- og plantevernmidler. Tidligere dominerte landbruk og PCO (bransjen for skadedyrbekjempelse) på kundesiden, men retail med sine ‘gjør det selv’ produkter til hus og hage har nå kommet for fullt. Vilofarm selger produktene sine blant annet gjennom kjeder som Jernia, Felleskjøpet, Hageland, Europris, Maxbo, Plantasjen, Fargerike, Optimera, Bauhaus og Clas Ohlson. Omsetningen til PCO har også hatt en fantastisk utvikling med blant annet Anticimex, Pelias og Rentokil som viktige kunder.

Enorm vekst

I løpet av de to siste årene har Vilofarm hatt en vekst på hele 82 prosent. Pandemien og det faktum at nordmenn har holdt seg mer hjemme, samt en mus- og rotteplage av de sjeldne, er noen av årsakene til en formidabel omsetningsøkning. Dersom pandemien og mus- og rotteåret ikke hadde funnet sted, hadde Vilofarm riktignok vokst betydelig, noe 2019 viser hvor veksten var på totalt 46 prosent.

Janne Stang er CEO i Vilofarm.

Fullsortiment

Vilofarm vokser fortere enn markedet og spiser dermed markedsandeler.

– Vi er en av svært få i Norge med fullsortiment innen alt av skadedyrbekjempelse og plantevernmidler, både til PCO- og privatmarkedet, forteller CEO Janne Stang til Retailmagasinet.

Det er en fordel å handle hos en fullsortimentsleverandør fremfor å forholde seg til flere ulike leverandører.

Bærekraft

Vilofarm tilbyr et bredt spekter av produkter både til privatmarkedet og til proffsegmentet.

De har solide brands som blant annet Trinol som de har hatt på markedet i over ti år. En annen merkevare som har kommet for fullt grunnet sitt sterke fokus på bærekraft og svært miljøvennlige profil, er Neudorff. De vant den tyske bærekraftprisen i 2020 etter å ha vært nominert gjennom flere år.

– Kundene er tydelige på at de vil ha mer bærekraftige produkter. Vi i Vilofarm Norway har tatt et standpunkt og jobber intenst med dette. Vår bærekraftstrategi med fokus på å forenkle, forbedre og forsterke klimavennlige valg for kommende generasjoner belyser at vi er med på denne reisen, sier Janne Stang.

Bevisstheten hos kundene øker. Moderne forbrukere stiller i økende grad miljøkrav til bedriftene og produktene i markedet. Hvordan blir produktene produsert og pakket? Hvordan blir de transportert? Hvor kan de kjøpes og hvordan kan de brukes av sluttkunden?

Vilofarm er opptatt av å ta noen ansvarlige valg som bidrar til å gjøre en forskjell over tid hvor fokuset med å forsvare naturen og begrense klimaendringer står sentralt.

Urbanisering

Nesten 50 % av nordmenn bor i enebolig og mange av de har hytte, men det skjer en urbanisering. Boliger i bysentrum bygges tettere og preges av mindre enheter. Selv om flere kommer til å bo i leilighet, betyr ikke det nødvendigvis at det blir mindre etterspørsel etter plantevernmidler og skadedyrbekjempelse.

– Ola Nordmann er opptatt av både hjemmets ute- og innemiljø. Trenden sier at mange ønsker seg et lite grøntareal eller om mulig en kolonihage. Det grønne bildet i urbaniseringen blir viktig framover, påpeker Vilofarm-sjefen.

En liten speedbåt

Vilofarm tilpasser seg raskt endringene i markedet. Ett eksempel på dette er da det i 2019 ble en voldsom økning i skjeggkrebestanden i Norge. Det tok Vilofarm fire måneder å lansere skjeggkrefelle på markedet – dette er nå ett godt etablert og suksessfullt produkt i deres Trinol portefølje.

– Vi er en liten organisasjon og snur oss raskt, understreker Stang.

Ny merkevare

Vilofarm utvider i år produktporteføljen med blant annet fuglematere og fuglekasser til villfugler, produsert av Hercules. Med bakgrunn i produktets flotte design og solide kvalitet, hvilket har resultert i stor etterspørsel, kan Søsterselskapet Vilofarm i Danmark vise til en betydelig vekst innenfor dette segmentet. Herkules er fuglehuset som er laget for å vare i en årrekke.

Bryr seg om morgendagens uterom

– Vi ser stadig etter nye produktområder som passer vårt markedssegment for å leve opp til vår misjon som er å skape kvalitetstid i hjem og grønne utemiljø for det norske markedet, avslutter Janne Stang.

Powered by Labrador CMS