CGI styrker seg på marked og kommunikasjon
Pieter Spilling har tiltrådt som direktør for marked- og kommunikasjon i CGI Norge.
Etter mer enn 25 år i bransjen har Spilling bred forretnings- og teknologikunnskap, og har de siste årene fokusert på digital markedsføring og optimalisering av markedsaktiviteter.
Rollen som leder for marked- og kommunikasjon omfatter også strategisk forretningsutvikling og rådgiving. Han vil fungere som et bindeledd mellom ledelsen i de ulike forretningsenhetene i virksomheten og ut mot kundene.
– Forretningsutvikling er et omfattende begrep, men et viktig område er kundemøter, for blant annet å frembringe våre fremtidsvisjoner om hvor vi går og hva vi satser på innen teknologi og løsninger, sier Spilling.
Muligheter med digitale kanaler
Å skape større synlighet rundt merkevaren CGI står også sentralt, og Spilling ser gode muligheter med digitale kanaler:
– Det er viktig å fortsette den ferden CGI har begynt for å gjøre CGI mer kjent, enten det er i sosiale medier, med video eller gjennom inbound marketing. Det finnes mye god fagkunnskap og ekspertise i selskapet som vi kan få bedre frem til kundene, sier Spilling. – En ambisjon er å bli premissleverandør for temaer knyttet til løsningene vi tilbyr.
Pieter Spilling begynte karrieren i IT-bransjen på tidlig 90-tallet i Skrivervik Data, og har siden jobbet for en rekke selskaper, deriblant Merkantildata, Siemens Business Services, WM-data/Logica, EMC, og senest Cognizant.
Liker lokal tilnærming
– CGI er en global virksomhet, men jeg liker den lokale tilnærmingen til markedene, der lokalkunnskap og fagkunnskap er sentralt, med en solid, internasjonal kunnskapsorganisasjon i ryggen, sier Spilling. – Det er også morsomt å treffe igjen tidligere kolleger fra Siemens Business Services-tiden.
Gjennom en lang karriere har Spilling jobbet med både salg og forretningsutvikling, men trives best i markedsledelse.
– Det har vært en veldig positiv reise innen markedsføringsfaget med alle de digitale mulighetene, som også gjør det mulig å vise til konkrete resultater. Jeg tror det er viktig å gi kundene en god kjøpsreise, fra de besøker oss på nettet til vi er i kontakt. Det blir spennende å lære mer om hvordan CGI jobber strategisk, og hvordan vi kan være lokale og samtidig representere den store, internasjonale virksomheten, avslutter Spilling.
Som en del av det norske lederteamet vil Spilling jobbe tett med administrerende direktør Tom Hauge og øvrige forretningsenheter. Han blir en del av Global Marketing and IP Strategy Team, og vil rapportere til Jarkko Virtanen, som leder Marketing & Communications i Nord-Europa. Pieter Spilling begynte i sin nye rolle mandag 13. august.
Den private siden
På den private siden følger han tett sin yngste datters (22) karriere innen sportsdans, og er visepresident i Norges Danseforbund. Han spiller gitar i eget band, nyter seiling, litt golf og et glass vin i hyggelig lag, og det gode liv på landstedet på Sørlandet. Og har fire katter.