Petter Knutsen (Foto: Byggmakker)

Ny kjededirektør i Byggmakker

Petter Knutsen (44), som er sivilmarkedsfører av fag og har lang ledererfaring fra detaljhandel, blir ny kjededirektør i Byggmakker.

Publisert

– Jeg er veldig glad for at vi har kapret en kapasitet til Byggmakker-laget. Med Petter på plass skal vi styrke arbeidet med både kjedeutvikling, medlemsservice og kundefokus. Han vil også inngå i min konsernledergruppe, sier Country Director Knut Strand Jacobsen i Kesko Norge i en pressemelding.

Gleder seg

Petter Knutsen har erfaring fra selskaper som Reitan Convenience, Statoil Fuel and Retail (Circle K) og Leiv Vidar. – Jeg gleder meg til å bli kjent med medlemmene i Byggmakker og komme meg ut i varehusene der verdiene skapes. Byggevaremarkedet er i stor endring, hvor Byggmakker allerede har tatt viktige grep. Jeg har som mål å bli med å forsterke og videreutvikle en av Norges sterkeste merkevarer, sier Petter.

Tar strategisk grep

I tillegg gjennomfører Kesko Norge et annet strategisk grep på konsernnivå ved å etablere en ny felles stab knyttet til Supply Chain Management. – Målet er å styrke posisjonen til både Byggmakker og Onninen ytterligere når det gjelder logistikk og transport, sier Strand Jacobsen. Tidligere direktør Jack Ø. Andresen i Onninen skal lede den nye stabsfunksjonen. – Jeg ser frem til å ta fatt på og forme en ny og viktig rolle i konsernet. Jeg skal i hovedsak integrere og utvikle fagmiljøet i hele konsernet knyttet til transport og logistikk, der kunden er i fokus, sier Andresen.

Godt år for Byggmakker

Ifølge Strand Jacobsen ble 2018 et godt år for Byggmakker, selv i et svært konkurransepreget marked preget av konsolidering. – Gjennom oppkjøpet av Skattum Handel AS og Gipling AS tok vi kontroll på butikkvirksomheten og sikret oss 60 prosent av volumet i kjeden. Dette resulterte i forbedrede leverandørbetingelser som igjen ga økt bruttomargin. Samtidig fikk vi i fjor like for like vekst i omsetningen og økning i driftsresultatet. Endringene vi nå gjennomfører skal bidra til både å styrke integrasjonen og båndene mellom de ulike selskapene i Kesko Norge, og er en viktig del av arbeidet med å forsterke vårt kunde- og salgsfokus, sier Strand Jacobsen.

Powered by Labrador CMS