Øyvind Myrstad

Tar ledelsen i Manufacturing & Retail hos CGI

Øyvind Myrstad er ansatt som ny leder i Manufacturing & Retail hos CGI Norge og tiltrer 1. oktober.

Publisert

Øyvind Myrstad er en solid ressurs innen manufacturing og retail (M&R), med mange års erfaring med Dynamics og et stort nettverk. Han kjenner godt til AX, NAV og MS CRM og har meget gode relasjoner med Microsoft. Han kommer til CGI fra EG Norge, der han har vært i fire og et halvt år som salgsdirektør og direktør for deres retailsatsing. Før det igjen var han med på å bygge opp iStones retailsatsing i Norge. Øyvind har også 12 års fartstid fra Advania hvor han var ansvarlig eiendomssatsningen over flere år og avsluttet som Salgs- og Markedsdirektør med ansvar for samtlige bransjer, skriver selskapet i en pressemelding.

Fra selger til leder

– M&R har vært fokuset siden 2011, og jeg har jobbet med Dynamics i 24 år. Jeg har også jobbet med salg av maskinvare og driftsavtaler, og mye med salg av BI-løsninger. Slik har jeg jobbet meg opp fra å være selger til å bli leder, og har spesialisert meg på å bygge bransjesatsinger med spisst fokus mot ulike bransjer, forklarer Myrstad.

Hva skal så til for å lykkes med Dynamics-porteføljen til Microsoft i dag?
– Det er jo så mye forskjellig – man dekker alle områder. Vi ser at med Dynamics 365 konkurrerer Microsoft mer i entreprisemarkedet mot SAP og Oracle. NAV posisjonerer seg mer mot markedet der AX var tidligere. Det er ikke alltid sikkert at AX-kunder skal oppgradere til Dynamics 365, men kanskje heller vurdere NAV? I tillegg så ser vi at kraften med MS CRM tar mye av prosessene som tidligere lå i ERP-systemet. Det er veldig mye spennende som skjer der i dag. Hvis du tar hele verdikjeden så er CGI i en unik situasjon som kan levere ende-til-ende-løsninger i og med at. at vi har våre egne datasentre.

Mye større krav til tempo

Myrstad trekker frem hvordan verdikjeden går hele veien tilbake til manufacturing, med et mye større krav til tempo i markedet enn før. Der en bestilling før kunne ta uker, forventes det nå at varen er i butikken når det er forventet at kunden kommer.
– Det åpner for fantastiske muligheter med BI-løsninger, der man kan se på historikk og andre data, og med kunstig intelligens kan man sette sammen data og forutse etterspørselen. Med relativt høye lønnskostnader og dyre butikklokaler må man optimalisere og kutte kostnader. Varer som ligger på lager er kun kapitalbinding. Da må man kutte ned tiden fra noe produseres til det faktisk selges.

Retail er en bransje hvor enkelte aktører stiller seg noe motvillig til endringer som må til for å effektivisere og optimalisere virksomheten.
– Ofte er det fordi en aktør ikke evner tilstrekkelig å se effekt av forslåtte digitaliserings- og effektiviseringstiltak, som stiller strenge krav til IT-leverandøren og her er det CGI utmerker seg. Behovet og kravet om endringer har kommet raskt på mange. Inntoget av utenlandske nettbutikker har skapt et voldsomt press på det norske retailmarkedet, som også har medvirket til endringer i atferdsmønstret til kundene. Før ville en kunde google etter informasjon om en vare. Nå googler de ikke bare, de kjøper varen på nett også. De drar til butikken kanskje bare for å sjekke og prøve en vare først. Da gjelder det å skape litt andre opplevelser som gjør at kunden faktisk vil handle i butikken når de er der, som for eksempel en mobil salgsassistent som gjør selgeren i stand til å gi kundene detaljert produktinformasjon og være rådgivende.

Omstilling nøkkelen

Øyvind Myrstad kommer til CGI med både erfaringen og tankene om hvordan kunder kan løse utfordringer knyttet til endrede forretningsprosesser, produksjonsprosesser, kjøpsmønstre og digital transformasjon.
– Omstilling er nøkkelen, det handler om å se hele verdikjeden for å kunne effektivisere, optimalisere og fjerne unødvendige kostnader. Det ligger mye fortjeneste i selv relativt små IT-investeringer. Retail er kanskje bransjen med størst endringsbehov akkurat nå.

Powered by Labrador CMS