Oasen Storsenter har tatt form med ferdig utbygging og oppgradering. Med XXL på plass. Senteret ligger i Karmøy kommune, men på fastlandet rett sør for Haugesund. Alle fotos: Oasen
Oasen Storsenter har tatt form med ferdig utbygging og oppgradering. Med XXL på plass. Senteret ligger i Karmøy kommune, men på fastlandet rett sør for Haugesund. Alle fotos: Oasen

Oasen høster fruktene av oppgradering og god leietakermiks

Nylig har Oasen Storsenter på Haugalandet avsluttet en betydelig utbygging og oppgradering. Hjulpet av nye, attraktive leietakere er de blant kjøpesentrene med høyest vekst i Norge.

Publisert

Thon-eide Oasen Storsenter ligger i Karmøy kommune, men "landfast" sør for Haugesund by.

– Haugesund og Karmøy er markedsmessig like viktige. Oasen ligger i skjæringspunktet, bare 500 meter fra kommunegrensen, på fastlandet. I området skjer det en stor utbygging og sterk næringsutvikling, og det er i ferd med å gro sammen med Raglamyr i Haugesund hvor Amanda Storsenter og flere Big Box-konsepter ligger. Historisk sett har Oasen vært senteret for Karmøy. Men de senere år – etter vår betydelige utbygging og oppgradering – er vi blitt like mye et senter for nabokommunene Sveio, Bokn og Tysvær, som sammen med Karmøy og Haugesund utgjør vårt primærmarked med sine 100.000 innbyggere, forklarer senterleder Dag Einar Solberg.

Dag Einar Solberg er senterleder på Oasen Storsenter.
Dag Einar Solberg er senterleder på Oasen Storsenter.

Sekundærmarkedet er det øvrige Haugalandet, med kommuner som Vindafjord, Etne, Sanda, Suldal, Bømlo, Stord og Fitjar, med totalt rundt 50.000 innbyggere.

– Og Amanda er naturligvis erkerivalen?

– Tidligere har det vært stor avstand mellom Amanda – det største kjøpesenteret i denne regionen – og Oasen. Men vi vokser fort, og vi spiser vi oss inn på hverandres nedslagsfelt. Jeg vil ikke kalle oss ‘erkerivaler’, for vi er mest opptatt av å utvikle oss selv, svarer Solberg diplomatisk.

Fikk inn motorer

I sommer fikk Oasen inn XXL som leietaker. Da bør man kunne forvente en markant økning fra fjorårets omsetning på 800 millioner.

– Det vi ser som ekstra gledelig, er at omsetningen vår vokser forholdsvis mer enn XXL. Vi forventet jo en økning etter åpningen av tilbygget i fjor, og en smitteeffekt av de kundene XXL kom til å trekke til senteret. Vi forventer i år en omsetning på mellom 900 og 920 millioner kroner. Altså en økning på 120 millioner, som er pent. Det jeg følger mest spent med på, er veksten på resten av senteret, svarer Solberg.

Alle kjøpesentre ønsker seg Vinmonopolet som leietaker.

– Vi fikk inn Vinmonopolet inn i 2015. Det var viktig for oss, fordi "polet" i Haugesund var det nest største i landet. Det forteller at det var en underdekning i vårt distrikt. Effekten var, som forventet, at Vinmonopolet dro en god del nye under til oss, konstaterer Solberg fornøyd.

– Har dere nå inne de mest attraktive leietakerne, eller er det noen dere fremdeles savner?

To leietakere som trekker folk: Meny og XXL.
To leietakere som trekker folk: Meny og XXL.

– Av de store, tunge synes vi at vi har god dekning. Vi har to gode aktører i dagligvare – Meny og REMA 1000. I tillegg har vi altså Vinmonopolet, Clas Ohlson, XXL og flere, så vi føler oss godt rustet nå.

Lang kamp for å få bygge ut

Oasen Storsenter måtte gjennom flere, langdryge runder med offentlige myndigheter før de fikk bygge ut.

– Vi hadde et ønske om å bygge ut med ca. 5.000 kvadratmeter og hadde en god dialog med Karmøy kommune. Men da saken skulle godkjennes i fylket, fikk vi nei med henvisning til arealplanen for Haugalandet. Vi anket avslaget, og gikk en ny runde med kommunen. De støttet oss hele veien, men vi fikk nytt avslag av Fylkesmannen. Så anket vi til departementet, og der fikk vi medhold i at det var en så liten endring av senteret, og hadde så mange positive elementer, at det kunne gjennomføres, svarer Solberg.

De fikk omsider lov til å rive det eldre bygget "Kongsgården", noe som indirekte banet vei for at XXL kunne komme inn.

Senterlederen utdyper:

– Vi reiste et tilbygg i to etasjer og bygde en parkeringskjeller med plass til 78 biler.

Bygget ble åpnet i oktober i fjor. Så gikk det et halvt år mens vi bygde om senteret og tilrettela slik at XXL kunne etablere seg i juni i år. Da flyttet XXL inn i 1. etasje i det gamle senteret hvor Meny var før, og tok i tillegg i bruk hele 2. etasje på nybygget. Siden i sommer har nybygget vært fylt opp, og Meny har etablert ny butikk i 1. etasje.

Skjøt fart med Thon

Oasen var det første skikkelige kjøpesenteret i Haugesund-/Karmøy-området. Også på landsbasis var de tidlig ute da de åpnet i 1977. Den lokale gründeren var Birger Netland, som eide og drev senteret fram til 1998. Da kjøpte Olav Thon Gruppen senteret.

– Thon har sakte, men sikkert utviklet og forbedret senterkonseptet. De siste fem–seks årene har det virkelig skutt fart, både med tanke på leietakermiks, bygningsmessige forbedringer og til slutt tilbygget som kom i fjor, sier Solberg.

– Oasen er ferdig utbygd og i mål med oppgraderinger i denne omgang?

For tiden pågår en innvending oppussing, men nye farger, herunder svart.
For tiden pågår en innvending oppussing, men nye farger, herunder svart.

– Vi har tatt de store grepene. Vi vil nå konsentrere oss om utviklingen av handelen inne på senteret. Det er stopp i alle byggearbeider før jul, men på nyåret vil vi fortsette med oppgraderinger av senteret innvendig – himlinger og tak. Vi skal skifte all belysning på resten av senteret, og det kommer nye møbler. Innen utgangen av februar er vi ferdig med de større oppgraderingene.

Han legger til at et kjøpesenter aldri kan stå stille. Små ombygginger må til ut fra behov som dukker opp.

Thon Gruppen er i gang med å pusse opp endel av sine sentre innvendig, deriblant Oasen. At de også bruker svart har gitt noe medieomtale. Solberg mener at "svartmalingen" er blitt overdrevet.

– Det blir mer fargerikt. Det som tidligere var hvitt eller grått i fellesarealer, blir nå malt svart. I tillegg kommer fargerike tapeter og gule og grønne farger på veggene. Svart skaper en lunere og hyggeligere atmosfære inne på senteret. Vi har fått overveldende positive tilbakemeldinger, selv om prosjektet ennå ikke er sluttført. Kundene og de som jobber her, er udelt positive til fargevalg, sier senterlederen.

Ikke bare retail

Jordbærpikene har nylig åpnet, og har hatt en god start.
Jordbærpikene har nylig åpnet, og har hatt en god start.

Spesielt for Oasen er deres ”helseetasje” i andre etasje.

– Her har vi treningssenter, legesentre, helsestasjon, tannleger, fysioterapeuter og hudpleie. Totalt er det 20 leietakere utenom butikkene. Det har gitt oss en veldig sterk posisjon i nærmiljøet, samtidig som det bidrar til en jevn trafikk til senteret, fremholder Solberg.

Her har Oasen ligget foran de fleste andre kjøpesentre. For trenden er nå at sentre øker sin andel av leietakere som ikke er retail, altså servering, underholdning og tjenester.

Oasen har seks store spisesteder inne på senteret, og nylig åpnet Jordbærpikene, med god mottagelse.

Og en kuriositet: Familien til gründeren Birger Netland driver fortsatt det største spisestedet på senteret: Palmehaven. Kaféen har vært i drift helt siden Oasens spede begynnelse på 70-tallet.

Mer digital markedsføring

Alle kjøpesentre legger mer av markedsføringen over på digitale flater, typisk sosiale medier som Facebook og Instagram. Så også Oasen.

– Vi bruker lokalavisene i noen av de større kampanjene våre, typisk når vi har nattåpent. Og fortsatt sender vi årlig ut tre DM-er. Ellers er det mest digitalt som gjelder. Vi utnytter de sosiale kanalene vi har på nett. Vi har en kundeklubb med rundt 20.000 medlemmer, som vi er relativt fornøyd med. I vårt område er det bra. Den utnyttes både til vanlig SMS og kupongtilbud, sier Solberg.

Vaktmesterne Sigve Gerhard (t.v.) og Miralem Sehic. Begge har over 20 års erfaring på senteret og kjenner hver minste detalj i bygningen.
Vaktmesterne Sigve Gerhard (t.v.) og Miralem Sehic. Begge har over 20 års erfaring på senteret og kjenner hver minste detalj i bygningen.

De bruker Facebook, Instagram og geo-filter. Oasen bruker både egne ansatte og byrå i markedsføringen

– I det daglige har vi en markedskoordinator som jobber med dette, som også publiserer og står for det meste. Vi samarbeider med lokalt byrå, som faktisk er leietaker her på huset. Det fungerer bra, forklarer Solberg.

Allerede i 2013 besluttet de å kutte ut sitt "glansede magasin" for i stedet å bruke pengene på å lage møteplasser og et hyggeligere innemiljø.

– Vi begynte i stedet å bruke pengene til å lage bedre møteplasser og oppgradere fellesarealene våre. Det fikk vi en kjempegod respons på fra kundene våre. Vi samarbeidet med en interiørarkitekt og laget levende plante-vegger og gode sitteplasser og møteplasser rundt om på senteret. At vi løftet senteret innvendig allerede da var et godt grep, sier Solberg.

Driftsavdelingen får skryt

Senterledelsen på Oasen består av fem personer på senterkontoret: Senterleder, markedskoordinator, to vaktmestere på drift og en ’altmuligperson’ som er ansvarlig for Informasjonen og senterets turistinformasjon, er dekoratør, og i tillegg håndterer store og små oppgaver fra kunder, leietakere og senterkontoret for øvrig.

– Vi jobber mye med energiøkonomisering. I november skiftet vi ut et av ventilasjonsanleggene. All belysning skiftes ut til LED, og vi er akkurat ferdig med å skifte og etterisolere 3.500 kvadratmeter tak, som vi allerede ser betyr mye for temperaturen inne på senteret, sier Solberg.

Oasen har en miljøstasjon med 18 fraksjoner for sortering. Stasjonen er nettopp oppgradert med epoxy-gulv og er godt merket. Sorteringsgraden er på 65-66 prosent.

– Vi har en god driftsavdeling som er tett på leietakerne våre. Vi får alltid gode tilbakemeldinger når nye leietakere kommer inn og skal etablere seg på senteret. De har sjelden opplevd maken til oppfølging og tilrettelegging. Vår jobb er jo å legge til rette for at leietakerne skal fungere best mulig. Der tror jeg vi kanskje leverer over snittet for kjøpesentre, avslutter senterleder Dag Einar Solberg.

Størrelse: Ca. 38.000 kvm brutto. Handelsareal ca. 27.000 kvm.

Omsetning: 800 millioner i 2018. Forventer ca. 900-920 millioner i 2019.

Beliggenhet: På Norheim, fastlandssiden av Karmøy, 5 km sør for Haugesund sentrum.

Marked: Primærmarked er Karmøy, Haugesund, Tysvær og Sveio, totalt ca. 100.000 innbyggere.

Viktigste konkurrenter: Amanda Storsenter, Haugesund Sentrum, Amfi Åkrehamn

Eier: Olav Thon Eiendomsselskap

Byggeår og viktige utbygginger og opprustninger: Åpnet 19. oktober 1977. Flere utbygginger gjennom årene. Kjøpt av Olav Thon Eiendomsselskap i 1998. Siste tilbygg åpnet i 2018, med ca. 5.000 kvm handel + parkeringskjeller.

Parkering: Ca. 1.000 gratis parkeringsplasser, noe innendørs.

Avfallshåndtering: Miljørom med 18 fraksjoner, ca. 65% sorteringsgrad

Kundeklubb: Leverandør er Link Mobility. Ca. 20.000 medlemmer.

Viktige leverandører av teknisk utstyr

Wayfinders: Analog kartløsning designet av Garp Design i Haugesund

Skilt: Brand Factory

Kundetellere: Viametrics

Inngangsparti: Thormax rondell, Certego dørautomatikk

Rulletrapp: Thyssen Krupp