2020 historisk godt for OBOS-sentrene
OBOS' sju kjøpesentre økte omsetningen med 217 millioner i 2020, en vekst på 5,4 prosent.
I 2020 var det store forskjeller mellom bransjer, kjeder, butikker og omsetning i norsk varehandel. For noen var 2020 det beste salgsåret noensinne, for andre det verste.
Eiendomssjefen i OBOS, Tor Kjetil Dedekam Pederssen, uttaler:
– Vi gleder oss over alle de leietakerne som opplever vekst og gode resultater. Vi skal likevel ikke glemme de som har økonomiske utfordringer, redusert omsetning og permitterte medarbeidere. Til tross for de utfordringene 2020 har brakt med seg, har vi gjort vårt ytterste for å levere alt det våre leietakere forventer av oss. Ikke minst trygge og gode handleopplevelser til alle kunder på OBOS-sentrene i samarbeid med dyktige leietakere.
De tre største OBOS-sentrene hadde en snittvekst på 6,4 prosent. Totalomsetningen var i 2020 på 4 213 millioner kroner (mot 3 996 millioner kroner i 2019).
Stor variasjon mellom kjøpesentre i Oslo
Selv om omsetningen i Oslo falt med 7,9 prosent i desember grunnet kraftig nedgang i Oslo sentrum, økte likevel OBOS-sentrene i snitt omsetningen med imponerende 10,8 prosent i desember.
Her er omsetningen for desember vs. 2019 (hele året i parentes):
- Oppsal Senter +30,4 % (akk. 18,9)
- Manglerud Senter +17,4 % (akk. 8,4)
- Sandaker Senter +17,3 % (akk. 11,5)
- Tasta i Stavanger +11,6 % (akk. 4,3)
- Lambertseter Senter +10,6 % (akk. 7,3)
- Tveita Senter +5,2 % (akk. 3,8)
- Holmlia Senter – 93,8% (akk. – 72,3) (Holmlia Senter er under ombygging og nye Holmlia Senter åpner 4. kvartal 2021)