Handelen innenfor Ring 1 i Oslo sentrum taper markedsandeler.

Sentrumshandelen i Oslo taper

Tall fra Osloanalysen for 2019 fra OHF viser at omsetningen for butikker, service og servering falt med 1,1 prosent i Oslo sentrum i fjor. Dette er første året med nedgang i dette området.

Publisert

Korona-krisen med smittevernhensyn, hjemmekontor og folketomme gater har forsterket utviklingen og gjort situasjonen enda vanskeligere.

Bjørn Næss er adm. dir. i OHF.

Til sammenligning steg omsetningen for hele Oslo-området med 2,7 prosent, mens resten av landet hadde en vekst på 1,7 prosent. I Oslo er det områder som Bjerke, Grünerløkka, Gamle Oslo og som trekker opp, med en vekst på henholdsvis 15,4, 12, 7,5 og prosent. En grunn til den gode veksten er alle de nye butikkene og serveringsstedene på Sørenga og i Bjørvika.

- Når vi ser på tall fra 2019 og utviklingen som har skjedd under korona-krisen, så er det viktig å få folk tilbake til byen. På kort sikt blir det viktig å få folk tilbake fra hjemmekontorene slik at vi igjen får folk i gatene. Folk trekker folk, og nå trenger vi et sentrum som er attraktivt og enkelt å besøke. Vi ser frem til vi igjen kan fylle serveringsstedene og kulturtilbudene. Det vil også slå positivt ut for de som driver innen handel, sier Bjørn Næss, adm. dir. i Oslo Handelsstands Forening.

På lang sikt tror han det vil være nødvendig å etablere flere attraktive bo-områder i sentrum. Tallene fra bydelssentre som for eksempel Røa, Lambertseter og Sandaker, viser at folk i stor grad handler og bruker penger der hvor de bor.

- For å opprettholde et spennende og rikt byliv i sentrum, trenger vi folk som bor og ferdes her hver dag, fastslår Næss.

Blant de 12 000 bedriftene innen nedslagsfeltet til OHF, er ca. 8000 handelsbedrifter. Handel- og serveringsbransjen i Oslo omsatte i 2019 for 106 milliarder kroner. Detaljhandelen står for rundt 90 milliarder hvorav netthandel utgjør ca. 10 milliarder i årlig omsetning.

Betydelig arbeidsplass

Handel- og servering hadde rundt 90 000 sysselsatte og er en av hovedstadens viktigste arbeidsplasser og ikke minst inngangsbilletten til arbeidslivet for mange unge og ufaglærte. To av tre jobber innen detaljhandel, som er sektoren som sliter mest. Serveringsbransjen vokser og sysselsatte i 2019 ca. 19 000. Tallene viser videre at serveringsbransjen i Oslo er konsentrert og 87 prosent av all omsetningen skjer innenfor Ring 2.

Fjorårets tall viser at bransjene klær og sko, bredt vareutvalg og sport hadde dårligst utvikling. På topp ligger apotek, gull, ur, optikk og interiør.

- For å få fart på sentrum, må vi gjøre det enkelt og trygt å komme seg til og bruke byen. Vi har bedt Oslo-politikerne om en rekke tiltak som for eksempel gratis kollektivtransport i helgene og parkering, samt gratis gategrunnleie for de som driver næring, forteller Næss.

Lekker til Sverige

Beregninger viser at dagligvarebransjen i Oslo tapte ca. 1,8 milliarder kroner på handelslekkasje til nabokommuner og svenskehandel fjor. Etter at grensene ble stenge i forbindelse med korona-viruset, vi dagligvaresektoren fått et solid løft og en bekreftelse på hvor stor betydning grensehandelen har for utsatte grensehandelsprodukter.

Powered by Labrador CMS