Driftsleder Ole Sørlie erkjenner at han er over
gjennomsnittlig interessert i teknologi. På senteret et det installert et
betydelig antall smarte målere/sensorer som måler forbruk og varsler om feil.
Blant det som overvåkes er temperatur, CO2, VOC, radon, luftfuktighet, støy, energi,
tekniske anlegg, tak og detaljert vannforbruk.
Så langt har det ikke vært vanlig å gjøre målinger på dette
nivået i Norge. Tradisjonelt måles ventilasjon, CO2 og temperatur som et
gjennomsnitt av hele senteret. Ski Storsenter er stort, og derfor måler de i
soner. Senteret er delt inn i 55 soner, og antallet øker stadig.
– Med alle sensorene har vi god kontroll på at blant annet
inneklimaet er som det skal være, sier Sørlie som har vært driftssjef i fem år.
Energi
Energiforbruket overvåkes kontinuerlig gjennom 31
energimålere. Ole Sørlie forklarer:
– En stor fordel med å ha sensorer er at vi kan spare mye
energi uten at det går utover inneklima. Vi måler ikke for at det er kult. Det
er rett og slett for å ha kontroll, særlig når energiprisene drar til værs. Vi
finner overforbruk og hvor det skjer. For eksempel hvis det har vært service på
et ventilasjonsanlegg, og det er stilt inn på 24 timer etter servicen,
eksemplifiserer han.
I energiovervåkningen legger de gradtallskorrigerte tall til
grunn (justerer for utetemperatur). De henter inn data fra Yr som også brukes
for styring av snøsmeltingsanlegget og kjøling.
– Vi har dratt ned temperatur, luftmengder og periodevis
skrudd av kjøling. Ofte har kjøpesentre kjølt døgnet rundt for å holde
temperatur nede. Selv om butikker har LED-lys, blir det mye internvarme.
I perioden 2019-2022 har senteret oppnådd en reduksjon i
strømforbruket på 1,8 millioner kWh. De har gått fra 7,6 millioner til 5,8
millioner kWh.
– Hittil i år ligger vi 28 prosent under det igjen, for vi
har kjørt enda tightere i år.
Sørlie forteller at det er lettere å spare på vinteren enn på
sommeren. Men han er tydelig på at de skal ytterligere ned i forbruk.
Senteret har investert eget solcelleanlegg som skal gi ca
500 000 kWh pr år.
– Ski Storsenter er
en pioner i norsk kjøpesenter-målestokk. Sammenligner dere med andre senter i
Thon?
– Vi ligger lavest på kWh i Stor-Oslo blant de som er på
samme størrelse som oss, svarer Sørlie. Men her gjør de andre også en stor jobb
og kommer nærmere oss.
Luft
Senteret har målere for VOC. Disse slår kraftig ut hvis man
setter den på et parfymeri, hos en frisør eller andre steder som lukter.
– Med
disse har vi bl. a. avdekket at en punktavtrekk ikke fungerte helt som det skulle, sier driftslederen.
Støy
Støy er den mest avanserte måleren.
– Vi flytter rundt på denne og får oversikt på støynivået
både i butikker og fellesarealer, forklarer Sørlie.
Senteret har montert lyd- og vibrasjonssensorer fra
Soundsensing på ventilasjonsanleggene for å overvåke disse. Det er ofte en
forandring i lyd- og vibrasjonsbilde i ett ventilasjonsanlegg/teknisk anlegg før
en feil inntreffer.
– Her fanger disse sensorene opp dette og gir oss alarmer
slik at vi kan utbedre feilen før den oppstår eller at anlegget stopper.
Systemet lærer seg også driftsmønsteret til anleggene og gir beskjed om avvik på
dette, eksempelvis feil på urstyringen. Man sparer også tid ved at man må ut i de
forskjellige tekniske rommene for å se og lytte til anleggene for sensorene
gjør dette 24/7.
Toppsystem
Ski Storsenter benytter Properate som toppsystem for å samle
alle dataene og bruke dem for å styre bygget enda mere smart.
– Dette er ett system som mye av sensorikken er koblet inn i
og som benytter denne for å gi alarmer og styre bygget på en bedre og smartere
måte, sier Ole Sørlie.
Smartvatten
Også på vann har Ski Storsenter gjort en lønnsom
investering. På hoved-vannmålerne har de installert den svenskutviklede
løsningen Smartvatten. Disse smarte målerne registrerer vannforbruk og
eventuelle lekkasjer.
– Det er et system som er helt nytt i Norge og som vi
begynte å bruke i fjor. Vi har lært mer om forbruksmønsteret på senteret, og
leietaker får beskjed om de bruker mer vann enn vanlig, forteller Sørlie.
Det er smart software i bakkant som klarer å lese og forstå
bygget. Det fanger opp hvis det skjer noe unormalt.
– En dag kom det melding om overforbruk. Senteret er stengt
mellom kl 24 og 5-6 om morgenen. Med restaurant og treningssenter så spres
vannforbruk utover det meste av døgnet hele tiden. Men vi hadde en del
vannforbruk på natta, som vi ikke skulle hatt. Da gir systemet beskjed om hvor
mye det er, forteller Sørlie.
De har lagt inn priser for hva de betaler for vann. Systemet
forteller da hva vannlekkasjen koster i måneden hvis du ikke gjør noe med den.
Kort tid etter installasjonen oppdaget de en lekkasje hvor det rant ut sju
liter vann i timen. De fikk stoppet det, tilsvarende en besparelse på 200 000
koner i året.
Fakta
Ski Storsenter er utvidet i flere omganger og er nå på hele 120.000 m2.
Senter består av tre ulike byggetrinn, to adskilte bygg med en bro mellom og en ny etasje på det opprinnelige bygget, som ble tatt i bruk i 1995.
Per i dag inneholder det 149 butikker og restauranter, i tillegg til kino og bowlinghall.
Kjøpesenteret er et sentralt knutepunkt like ved stasjonen på Ski.
Med Follobanen som åpnet i desember er tilgjengeligheten blitt bedre og kundegrunnlaget enda større.
– Lekkasjer kan være vanskelige å finne, for det kan lekke
gjennom en maskin som man ikke ser. Andre juledag sprakk et rør i et leieforhold, bak et kjølerom i en
kolonialforretning. Det var ingen i butikken der, men heldigvis hadde de
vektere som leier et lite rom som omkledningsrom. De oppdaget at det rant ned i
kjelleren. Hadde ikke vekterne vært der, ville vi likevel ha oppdaget det neste
morgen gjennom meldinger fra Smartvatten. Vi følger det kontinuerlig minutt for
minutt og har skalert det opp til alle leieforhold som bruker mye vann for å
kunne finne feil, sier Sørlie.
Han poengterer at det på samme måte som for energi er viktig
å ha undermålere. Hvis man bare har en hovedmåler er det vanskelig om man skal
finne avvik.
– Når du splitter opp i flere målere, er det enklere å finne
feil og holde kontroll, sier driftslederen.
I fjor høst regnet det ekstremt i Ski og elver og bekker
rant over sine bredder.
– Først gikk to vannalarmer på teknisk rom. Vi har også
alarmer på pumpekummene. Det regnet så mye at pumpene ikke klarte å ta unna. Da
var det bare å kaste seg i bilen og komme seg på jobb, for da var kjelleren
full av vann.
I slike tilfeller er målere og sensorer ekstra kjekke å ha.
– Zensy er smarte kameraer som vi benytter til å overvåke
takrenner og taksluk/takflater for overvann. Det er ikke alle steder som det er
lett å komme til for å sjekke disse tingene så her tester vi ut smarte kameraer
fra Zensy, sier Sørlie.
Kameraene oppdager også ting som ligger i for eksempel
takrennene som vil sperre for vannet. Vannlekkasjer fra tak eller takrenner er
ting som de vil unngå. Skader fra dette er kostbare.
Avfall
På avfall jobber Ski Storsenter tett med leietakerne og
informerer fast på butikkledermøter.
De har en intern Facebook-gruppe for ombruk. Senteret
stiller krav ved ombygginger og oppussing. Bruk av komprimatorer reduserer
antall transporter.
Ole Sørlie peker på at å kaste plast i restavfallet slår
svært negativt ut på avfallskostnadene. Det kan skille så mye som 2.500 kr pr
tonn. Man betaler 1.000 kroner pr tonn for å kaste restavfall,
mens man får igjen 1.200-1.500 kroner pr tonn for plast.
Sorteringsgrad
Avfallsrommet har den nyeste merkingen fra Loop med
fargekoder. Det står eksempler på hva som skal opp i hver enkelt fraksjon, slik
at man kan hjelpe folk til å skjønne hva de skal kaste og hvor.
Som alle sentre måler de sorteringsgrad.
– Carrot gir oss detaljert oversikt. Vi har fått
aha-opplevelser og fått opp sorteringsgraden.
Sorteringsgraden er nå på 70%, men egentlig ligger den
høyere hvis vi hadde tatt med fettutskillere som brukes av leietakere på
senteret, sier Sørlie.
Andre sentre som ligger på samme sorteringsgrad, har regnet
inn dette.
Ski Storsenter sorterer i 23 fraksjoner. På toppen kommer
fotobutikken som skiller ut fotovæske og Espresso House som sorterer
kaffekapsler, så det reelle tallet fraksjoner er 25.
– Er det mulig å få en enda høyere sorteringsgrad?
– Det er alltid noe som henger etter av ymse årsaker. Noen
er flinkere enn de andre. Hvis vi får de andre opp på samme nivå, tror jeg at
jeg skal klare å heve den enda litt, svarer driftslederen.
Leietakerne veier avfallet sitt på vekter. De bruker Carrot
hvor man skanner en QR-kode for de forskjellige fraksjonene og legger inn
vekta.
– Hver butikk får full kontroll over avfallsmengden. Flere
av de store kjedene rapporterer tilbake til hovedkontoret. Avfallshåndteringen
på senteret er tillitsbasert, sier Sørlie.
Ski Storsenter har benyttet Carrot i halvannet år.
– Carrot er et godt arbeidsverktøy. Man kan gå inn på hver
enkelt leietaker og se hva de kaster. Avfall og sorteringsgrad er fast punkt på
butikkledemøter og i den ukentlige informasjonen. Vi gir tips og råd om nye
lover og regler. Den store nytten ligger i at vi har en bedre mulighet til å
følge opp de leietakerne som kanskje ikke gjør jobben sin grundig nok, sier
driftslederen.
Flere generelle tiltak på
bærekraft
I fjor vant Ski Storsenter Bærekraftprisen på
Kjøpesenterkonferansen. Samme år fikk de Miljøfyrtårn-sertifisering. Her en
noen av bærekrafttiltakene som er gjennomført:
3D-modellering av lokaler
Ski Storsenter har begynt med 3D-skanning av lokaler. Nye
leietakere kan jobbe med en 3D-modell uten å måtte dra til Ski på befaringer.
– Vi har investert i et 3D-kamera som vi bruker for å skanne
lokaler. Når vi skanner tomme lokaler, eller lokaler som vi skal skifte
leietaker i, får vi ut en 3D-modell som man kan jobbe i hvor som helst,
forteller Sørlie.
Eksempelvis kan en designer sitte i Danmark og prosjektere i
modellen uten selv å ha vært på Ski Storsenter.
– Hvis vi skanner nøye nok, får vi mål som er 99% nøyaktig.
Det er i hvert fall godt nok til å gjøre en prosjekteringsjobb. Hvis designeren
er i tvil om noe, sender hun oss bare bilder av det hun lurer, så svarer vi på
det. På denne måten sparer man mye reising, sier Sørlie.
Transport
Ski Storsenter har en svært sentral lokalisering med
beliggenhet på et trafikalt knutepunkt. Mange kunder kommer uten bil,
eksempelvis eldre, eller de har kjøpt noe stort de ikke får med seg i
personbil. Ski Storsenter har lagt til rette for hjemlevering.
– Hjemlevering er noe vi har hatt i mange år. Er man
kundeklubbmedlem, koster det 50 kroner for å få varen hjem. Har man matvarer,
har vi kjølerom, sier Ole Sørlie.
Et transportfirma henter og kjører rundt til kundene. Da har
man én bil på en runde som erstatter mange biler.
Senterhage
Utenfor kjøpesenteret finner man en senterhage
på rundt ett mål. Her er det blomstereng, gangveier og en åpen plass på midten.
Det er møblert med holdbare utemøbler fra Vestre. Senteret samarbeider med
Mester Grønn som har levert alle planter. Fra bier som nyter godt av den
blomsterrike hagen har man egen honningproduksjon.
Hagen blir vannet med oppsamlet regnvann. Planter har bedre
av regnvann enn vann fra springen. Noe av vannet bruker de også på feiebilen.
Avfall fra hagen komposteres og brukes igjen.
– Senterhagen er til glede for innbyggerne i Ski og blir mye
brukt. Folk kommer for å slappe av og barnehager kommer på besøk for å spise
matpakka si her, sier Sørlie.
Personal shopper
I tilknytning til hentepunktet på senteret har Ski
Storsenter en ansatt personal shopper som blant annet gir bærekraftige råd til
kunder.
– Typisk gir hun råd om holdbare produkter. Ett råd er å ha
noen basic plagg som man kan veksle på så man ikke trenger å ha en så stor
garderobe. Man setter sammen klær og kan lage flere antrekk. I tillegg kan man
levere inn gaveliste, så fikser vår personal shopper alt. Funksjonen omsetter
for 2-3 millioner i året, avslutter Sørlie.