13 % vekst for Thons sentre
Det ble et solid resultat for Olav Thon Eiendomsselskap i 3. kvartal.
I 3. kvartal var butikkomsetningen i kjøpesenterporteføljen i Norge som eies av Thon-konsernet 13,8 milliarder, en økning på 13 % i forhold til 3. kvartal i fjor. Fra januar til september var butikkomsetningen ca. 37 milliarder kroner - en økning på ca. 4,6 % fra i fjor.
– Butikkomsetningen i de norske kjøpesentrene var svært høy i 3. kvartal, men det var betydelige variasjoner mellom de ulike bransjene på våre kjøpesentre. Dagligvare, Vinmonopol og elektro-butikker hadde en spesielt positiv utvikling, mens kles- og skobutikker hadde en noe svak utvikling også i 3. kvartal. sier Arne B. Sperre, konserndirektør for finans.
– En omsetningsvekst på 13 % i kvartalet overgikk våre prognoser, og tallene viser at den fysiske handelen utvikler seg godt i et år hvor nordmenn ikke reiser ut av landet, sier Sperre.
Kjøpesenterporteføljen inkluderer syv av Norges ti største kjøpesentre målt etter omsetning.
Sterkt resultat, godt rustet
Olav Thon Eiendomsselskap har lagt bak seg et godt 3. kvartal og hadde et resultat før skatter på 711 millioner kroner.
Resultat før skattekostnad og verdiendringer ble 556 millioner kroner, en økning på 20 % fra 3. kvartal i fjor.
– Resultatet i 3. kvartal viser at konsernet har kommet seg godt gjennom pandemiens første bølge, og kan fremvise et solid operativt resultat i 3. kvartal, sier Sperre.
FremtidsutsikterEtter gjenåpningen av Norge, har økt koronasmitte den senere tid medført nye og strengere smitteverntiltak både i Norge og utlandet. Som følge av dette er det stor usikkerhet om utviklingen i norsk økonomi fremover.
– Olav Thon Eiendomsselskap er på bakgrunn av konsernets solide finansielle posisjon svært godt rustet til å kunne møte de økonomiske konsekvensene av koronapandemien også i tiden fremover, avslutter Arne B. Sperre.