Olav Thon
Olav Thon

Store svingninger for Thons sentre

2020 ble et unormalt år også for Olav Thons kjøpesentre, med store svingninger på grunn av koronapandemien. Sentrene i sentrum av de store byene har tapt omsetning, mens de mindre kjøpesentre har gjort det bedre.

Publisert

I 2020 omsatte Olav Thon Gruppens norske kjøpesentre for 64,9 milliarder kroner. Perioden fra mars til juni opplevde sentrene nedgang på grunn av koronapandemien.

Perioden fra mars til juni var vanskelig for norsk varehandel. Fra midten av juni bedret det seg, men mest innen bransjene mat og drikke, hus og hjem. Store deler av detaljhandelen sliter fortsatt, spesielt klesbutikker, skobutikker, kaféer og underholdningsaktører, skriver Olav Thon Grupppen (OTG) i en pressemelding.

Kjøpesentrenes smitteverntiltak, samt at nordmenn ferierte i eget land bidro til en opptur i juli og utover høsten. Totalt fikk OTGs norske sentre en omsetningsvekst på fem % i 2020 sammenlignet med 2019. Det presiseres at denne veksten er drevet av økningen innen enkelte bransjer med dagligvare og vinmonopol på topp. I juli økte omsetningen innen mat og drikke med over 34 %, og dette segmentet hadde også stor omsetning inn mot jul og nyttår.

Hovedfokus på smittevern

Olav Thon Gruppen eiet og forvaltet 79 kjøpesentre i Norge og 11 kjøpesentre i Sverige i 2020. I mars måned var sentrene raskt ute med smitteverntiltak og tilpasning av markedskampanjer som sørget for trygg handel. OTG er imponert over sine leietagere og ansatte på sentrene som har stått på i en krevende periode for å skape trygge og gode handleopplevelser. Sikkerhet, smittevern og rask respons på nasjonale og lokale tiltak har vært hovedfokuset siden pandemien brøt ut.

Det er klart at både nasjonale og lokale koronatiltak har påvirket besøkstallene og omsetningen for en del aktører. Kaféer/restauranter og klær og sko opplevde en stor nedgang i 2020. OTG ser også at konkurransen fra netthandel har økt kraftig i koronaperioden.

Lokal handel

Det er spesielt de mindre kjøpesentrene som har gjort det best, hvor andelen av omsetning fra dagligvare naturlig nok er størst. Mange har ønsket å handle lokalt for å støtte sitt nærsenter og bevare arbeidsplasser. Hjemmekontor og reiserestriksjoner førte til mer nærhandel. OTG ser også at kategoriene hus og hjem og elektronikk har hatt god omsetning.

Østlandsområdet har hatt størst økning, og sentre i bykjerner som Bergen og Oslo har lidd store omsetningstap som følge av strenge koronarestriksjoner. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS