Omnium er den eneste nordiske leverandøren av OMS (Order
Management System). OMS skal hjelpe retailere med å behandle ordrer på tvers av
salgskanaler. Bakgrunnen er at netthandelsplattformer og ERP-systemer ikke er
bygget for mest mulig effektiv ordrebehandling.
Petter Balstad er CEO og den ene av fire gründere i Omnium.
Retailmagasinet ber ham om å utdype hvorfor retailere trenger OMS.
– Med OMS håndteres alle ordrer likt, enten den blir
opprettet i nettbutikk eller i fysisk butikk. Man vil alltid ha all
ordrehistorikk og kundedata tilgjengelig, og med OMS skal lagerbeholdning i
hver butikk og på sentrallager stemme, live.
Balstad fortsetter med å påpeke at kundereisen varierer. Én
kan kjøpe i nettbutikk og få levert hjem, en annen kan kjøpe på nett og hente i
butikk. Kundeservice kan ha tilgang til noen ordretyper, mens butikkansatte har
tilgang til andre. Og de som jobber med e-handel kan ha tilgang til en tredje
type ordrer, mens ingen av dem har tilgang til alle.
Retailere bør tilby de valgmuligheter kundene forventer.
– Når man har mange ordretyper, lever de sitt eget liv. Hvis
kunden da ombestemmer seg på leveringsalternativ, oppstår tunge, manuelle
prosesser. I verste fall må ordren kanselleres og registres på nytt, sier
Balstad.
Oppsiktsvekkende mange driver fortsatt med ordrebehandling i
Excel. I 2024 virker det unødvendig.
I retail sitter fortsatt mange igjen med gamle IT-systemer med
til dels egenutviklede delsystemer (legacy). Et lite antall personer forstår
hvordan det fungerer sammen, noe som gjør det sårbart.
Her kommer leverandører av OMS inn for retailere som ønsker
å tilby flest mulig alternativer til sine kunder. Retaileren kan ha havnet i et
set-up med mange små siloer og mange manuelle behandlinger, for de har ikke et
system som samler alle ordrene uavhengig av hvilken salgskanal de er blitt
plassert gjennom.
– Derfor startet vi Omnium. Vi kommer inn for å løse floker,
sier Balstad.
Han mener at det fortsatt er en lang rekke kjeder som ikke
kan tilby en reell omnikanal-opplevelse.
– Disse aktørene får ikke utnyttet styrken i organisasjonen
sin. Mange erkjenner at de bør modernisere og investere, men skyver denne fram.
Det finnes en naturlig frykt, sier Balstad.
Derfor ble de gründere
Omnium har i dag 15 ansatte på kontoret i Oslo sentrum, med
en ny på vei inn til sommeren. Selskapet ble etablert høsten 2017. Gründere var Petter
Balstad, Per-Magne Skuseth, Eivind Lærum og Sveinung Sørsdal-Myrlid.
De fikk kapital fra Geta mot å gi fra seg 60% av aksjene. Geta
har vært en passiv eier.
De fire hadde jobbet med e-handel i 18 år eller mer. Gjennom
å bygge på de største nettbutikkene.
– Vi så at de fleste netthandelsplattformene var gode på
marketing-delen. Men så snart ordren var lagt, var det ingen som ville ta
ansvar. E-handelsplattformen prøvde å sende ordren fortest mulig inn i
ERP-systemet. Men ERP var laget primært for fysisk handel og den ordreflyten.
Og taklet dårlig kompleksiteten som e-handel tilførte. Vi måtte da enten bygge
OMS på toppen av e-handelsløsningen eller ERP-systemet, og ingen av dem var i
utgangspunktet laget for det, forteller Balstad.
Det ble dyrt og komplekst for kunden.
De første årene hadde Omnium naturlig nok røde tall, men de
siste tre årene har det vært overskudd på bunnlinja.
Når Retailmagasinet spør Petter Balstad om hvordan han ser
for seg at eierstrukturen vil bli framover nå som Omnium går inn i en ny fase,
bekrefter han at det er til diskusjon. Men uten å ville fortelle detaljer.
Konkurrenter – spesialisering er framtida
Internasjonalt finnes det OMS-leverandører, men Omnium er
den eneste fra Norden.
Selv ikke i Sverige, som er et tre ganger så stort marked,
finnes det noen.
Selv om svenske selskap generelt er mer modne i sin digitale
utvikling enn selskaper i andre nordiske land.
– Er det en risiko for OMS-leverandører som Omnium at
leverandører av ERP og e-handelsløsninger selv kommer med gode OMS-løsninger
inkludert?
– Det er jo en mulighet at noen av dem gjør det, f eks
gigantene. Men det er større sannsynlighet for at aktører spesialiserer seg. De
som er best på e-handelsløsninger, er ikke best på CMS-løsninger eller
PIM-løsninger, svarer CEO'en.
Petter Balstad tror i stedet på en utvikling med
spesialisering på mindre komponenter. Altså såkalt 'composable config'.
– Vårt marked er alle. Vi bryr oss ikke om hvilken
e-handelsplattform eller ERP kunden bruker.
Prisingen skjer ut fra ordrevolum, altså en variabel kostnad
for kunden. Prisen er satt i trappetrinn, slik at OMS er aktuelt for både
mindre og større kunder. Altså skalerbar.
– Prisen blir såpass rimelig at det ikke er den som avgjør. ROI
er god og lett å regne hjem, markedsfører Balstad.
Etablerer omsider markedsavdeling
Fram til i år har Omnium hatt hovedfokus på
produktutvikling.
– Vi har bevisst gått under radaren. Kundene har kommet og
banket på døra vår. Vi har til og med takket nei til kunder fordi vi ikke har
hatt kapasitet. Vi er tech-tunge og ønsket å være sikre på at systemet var
ferdig utviklet og robust før vi gikk aktivt ut i markedet, sier Balstad.
I Norge har de likevel fått et brukbart fotfeste med kunder
som Power, Sport Holding, Varner, Mestergruppen, Ark, Eurosko, Sprell,
David-Andersen, Brav og Hifi Klubben.
– Vi får stadig nye. Og vi synes det er spennende med
traction også utenlands.
Omnium har ikke definert noe konkret mål for omsetning og
antall kunder.
Fra årsskiftet har de begynt å bygge opp en salgs- og markedsavdeling,
samt et partnernettverk av konsulentselskaper i Norge, Sverige, Danmark og USA
som skal hjelpe kundene med integrasjoner og konfigurering.
Det kan hende at Omnium etablerer kontor i Sverige, men det
er ikke besluttet ennå.
Integrasjoner og API'er
Netthandelsplattformer og ERP-løsninger utvikler seg.
– Men den største utviklingen har vi sett på POS-løsninger.
De har fått gode API'er og er laget for å snakke med andre systemer, sier
Balstad.
Han holder fram Sitoo og Front Systems som gode eksempler.
Omnium-sjefen bekrefter at man selv med moderne komponenter
ikke skal kimse av integrasjoner.
– Blant annet derfor har vi en partnerstrategi.
Konsulenthusene hjelper kundene med integrasjoner og konfigurasjon.
Omnium har laget en del standardintegrasjoner mot e-handel,
POS, betaling og frakt, noe som gir et godt utgangspunkt.
Demokratisering av informasjon
Petter Balstad avslutter med å gjengi visjonen for OMS:
– Med OMS demokratiseres informasjonen ut til den personen
som faktisk møter kunden, uansett om personen står i kassa i fysisk butikk,
sitter i telefon på kundeservice eller jobber med e-handel. Alle skal sitte med
den relevante informasjonen for å kunne treffe beslutninger som hjelper kunden.