Ledergruppa i Omnium
Ledergruppa i Omnium: F.v. Eivind Lærum (COO), Petter Balstad (CEO), Per Magne Skuseth (CTO), Sveinung Sørsdal-Myrlid (Head of Development) og Tonje Larsen (Marketing Manager).

– Derfor er OMS lønnsomt og positivt for kundereisen

Omnium vil overbevise flere retailere om gevinstene med ordrebehandlingssystem (OMS).

Omnium er den eneste nordiske leverandøren av OMS (Order Management System). OMS skal hjelpe retailere med å behandle ordrer på tvers av salgskanaler. Bakgrunnen er at netthandelsplattformer og ERP-systemer ikke er bygget for mest mulig effektiv ordrebehandling.

Petter Balstad er CEO og den ene av fire gründere i Omnium. Retailmagasinet ber ham om å utdype hvorfor retailere trenger OMS.

– Med OMS håndteres alle ordrer likt, enten den blir opprettet i nettbutikk eller i fysisk butikk. Man vil alltid ha all ordrehistorikk og kundedata tilgjengelig, og med OMS skal lagerbeholdning i hver butikk og på sentrallager stemme, live.

Balstad fortsetter med å påpeke at kundereisen varierer. Én kan kjøpe i nettbutikk og få levert hjem, en annen kan kjøpe på nett og hente i butikk. Kundeservice kan ha tilgang til noen ordretyper, mens butikkansatte har tilgang til andre. Og de som jobber med e-handel kan ha tilgang til en tredje type ordrer, mens ingen av dem har tilgang til alle.

Retailere bør tilby de valgmuligheter kundene forventer.

– Når man har mange ordretyper, lever de sitt eget liv. Hvis kunden da ombestemmer seg på leveringsalternativ, oppstår tunge, manuelle prosesser. I verste fall må ordren kanselleres og registres på nytt, sier Balstad.

Oppsiktsvekkende mange driver fortsatt med ordrebehandling i Excel. I 2024 virker det unødvendig.

I retail sitter fortsatt mange igjen med gamle IT-systemer med til dels egenutviklede delsystemer (legacy). Et lite antall personer forstår hvordan det fungerer sammen, noe som gjør det sårbart.

Her kommer leverandører av OMS inn for retailere som ønsker å tilby flest mulig alternativer til sine kunder. Retaileren kan ha havnet i et set-up med mange små siloer og mange manuelle behandlinger, for de har ikke et system som samler alle ordrene uavhengig av hvilken salgskanal de er blitt plassert gjennom.

– Derfor startet vi Omnium. Vi kommer inn for å løse floker, sier Balstad.

Han mener at det fortsatt er en lang rekke kjeder som ikke kan tilby en reell omnikanal-opplevelse.

– Disse aktørene får ikke utnyttet styrken i organisasjonen sin. Mange erkjenner at de bør modernisere og investere, men skyver denne fram. Det finnes en naturlig frykt, sier Balstad.

Derfor ble de gründere

Omnium har i dag 15 ansatte på kontoret i Oslo sentrum, med en ny på vei inn til sommeren. Selskapet ble etablert høsten 2017. Gründere var Petter Balstad, Per-Magne Skuseth, Eivind Lærum og Sveinung Sørsdal-Myrlid.

De fikk kapital fra Geta mot å gi fra seg 60% av aksjene. Geta har vært en passiv eier.

De fire hadde jobbet med e-handel i 18 år eller mer. Gjennom å bygge på de største nettbutikkene.

– Vi så at de fleste netthandelsplattformene var gode på marketing-delen. Men så snart ordren var lagt, var det ingen som ville ta ansvar. E-handelsplattformen prøvde å sende ordren fortest mulig inn i ERP-systemet. Men ERP var laget primært for fysisk handel og den ordreflyten. Og taklet dårlig kompleksiteten som e-handel tilførte. Vi måtte da enten bygge OMS på toppen av e-handelsløsningen eller ERP-systemet, og ingen av dem var i utgangspunktet laget for det, forteller Balstad.

Det ble dyrt og komplekst for kunden.

De første årene hadde Omnium naturlig nok røde tall, men de siste tre årene har det vært overskudd på bunnlinja.

Når Retailmagasinet spør Petter Balstad om hvordan han ser for seg at eierstrukturen vil bli framover nå som Omnium går inn i en ny fase, bekrefter han at det er til diskusjon. Men uten å ville fortelle detaljer.

Konkurrenter – spesialisering er framtida

Internasjonalt finnes det OMS-leverandører, men Omnium er den eneste fra Norden.

Selv ikke i Sverige, som er et tre ganger så stort marked, finnes det noen.

Selv om svenske selskap generelt er mer modne i sin digitale utvikling enn selskaper i andre nordiske land.

– Er det en risiko for OMS-leverandører som Omnium at leverandører av ERP og e-handelsløsninger selv kommer med gode OMS-løsninger inkludert?

– Det er jo en mulighet at noen av dem gjør det, f eks gigantene. Men det er større sannsynlighet for at aktører spesialiserer seg. De som er best på e-handelsløsninger, er ikke best på CMS-løsninger eller PIM-løsninger, svarer CEO'en.

Petter Balstad tror i stedet på en utvikling med spesialisering på mindre komponenter. Altså såkalt 'composable config'.

– Vårt marked er alle. Vi bryr oss ikke om hvilken e-handelsplattform eller ERP kunden bruker.

Prisingen skjer ut fra ordrevolum, altså en variabel kostnad for kunden. Prisen er satt i trappetrinn, slik at OMS er aktuelt for både mindre og større kunder. Altså skalerbar.

– Prisen blir såpass rimelig at det ikke er den som avgjør. ROI er god og lett å regne hjem, markedsfører Balstad.

Etablerer omsider markedsavdeling

Fram til i år har Omnium hatt hovedfokus på produktutvikling.

– Vi har bevisst gått under radaren. Kundene har kommet og banket på døra vår. Vi har til og med takket nei til kunder fordi vi ikke har hatt kapasitet. Vi er tech-tunge og ønsket å være sikre på at systemet var ferdig utviklet og robust før vi gikk aktivt ut i markedet, sier Balstad.

I Norge har de likevel fått et brukbart fotfeste med kunder som Power, Sport Holding, Varner, Mestergruppen, Ark, Eurosko, Sprell, David-Andersen, Brav og Hifi Klubben.

– Vi får stadig nye. Og vi synes det er spennende med traction også utenlands.

Omnium har ikke definert noe konkret mål for omsetning og antall kunder.

Fra årsskiftet har de begynt å bygge opp en salgs- og markedsavdeling, samt et partnernettverk av konsulentselskaper i Norge, Sverige, Danmark og USA som skal hjelpe kundene med integrasjoner og konfigurering.

Det kan hende at Omnium etablerer kontor i Sverige, men det er ikke besluttet ennå.

Integrasjoner og API'er

Netthandelsplattformer og ERP-løsninger utvikler seg.

– Men den største utviklingen har vi sett på POS-løsninger. De har fått gode API'er og er laget for å snakke med andre systemer, sier Balstad.

Han holder fram Sitoo og Front Systems som gode eksempler.

Omnium-sjefen bekrefter at man selv med moderne komponenter ikke skal kimse av integrasjoner.

– Blant annet derfor har vi en partnerstrategi. Konsulenthusene hjelper kundene med integrasjoner og konfigurasjon.

Omnium har laget en del standardintegrasjoner mot e-handel, POS, betaling og frakt, noe som gir et godt utgangspunkt.

Demokratisering av informasjon

Petter Balstad avslutter med å gjengi visjonen for OMS:

– Med OMS demokratiseres informasjonen ut til den personen som faktisk møter kunden, uansett om personen står i kassa i fysisk butikk, sitter i telefon på kundeservice eller jobber med e-handel. Alle skal sitte med den relevante informasjonen for å kunne treffe beslutninger som hjelper kunden.

Powered by Labrador CMS