Gresvig omprofileres til Intersport
Gresvig AS, en av Norges ledende sportsforhandlere, vil samle alle butikkene sine under merkevaren Intersport og bygge et tettere samarbeid med Intersport International, verdens ledende aktør innen sportshandel.
– Vi er glade for å offentliggjøre vår nye merkevarestrategi og for å utvide vårt kommersielle samarbeid med Intersport International. Sportsbransjen er i en fundamental endring ettersom de ledende merkevarene for sportsutstyr i økende grad fokuserer på direkte salg gjennom eide kanaler og salg gjennom et begrenset antall foretrukne detaljhandelspartnere. Intersport er verdens ledende forhandler av sportsutstyr. Ved å omprofilere til Intersport sikrer vi at kundene våre vil ha markedsledende tilgang til de ledende merkene som de elsker, sier Lars Kristian Lindberg, adm.dir. i Gresvig AS i en pressemelding.
Siden starten for femti år siden har Intersport International utviklet seg til verdens største aktør innen sportshandel, med en butikkomsetning på rundt 110 milliarder kroner i 2018 og mer enn 5.500 tilknyttede butikker i 43 land.
Omprofileres
For tiden driver Gresvig butikker under merkevarene G-Sport, G-MAX og Sportshuset Outlet, i tillegg til Intersport. I henhold til den nye strategien vil alle butikkene hete Intersport. Outletkjeden Sportshuset Outlet vil bli omgjort til Intersport Outlet. Prosessen starter umiddelbart, men de fleste butikkene omprofileres første halvår 2020.
– Omprofileringen til Intersport skaper spennende muligheter for Gresvig, Intersport og viktigst av alt, kundene våre. Vi har stor tro på den valgte strategien og på ledelsens evne til å gjennomføre den, sier Olav Nils Sunde, styreleder i Gresvig AS.
Som en del av den nye strategien vil det bli etablert en rekke Intersport-flaggskipbutikker i de største byområdene i Norge.
– Vi vil heve kundeopplevelsen i butikkene våre til et nytt nivå, samtidig som vi omfavner salg på nettet i en integrert omnikanal-strategi. Vi mener denne endringen er viktig for fortsatt forbedring og vekst, og den representerer et spennende neste steg mot vår langsiktige ambisjon om å etablere Gresvig som norgesledende innen sport, sier Lindberg.
Tettere samarbeid
Den nye strategien til Gresvig inkluderer også et tettere samarbeid med Intersport International innenfor flere forretningsaspekter som omnikanalsalg, logistikk og lojalitetsprogram. I tillegg legges det opp til et tettere nordisk samarbeid.
– De nordiske landene er viktige for Intersport International. Vi er svært glade for å kunne styrke og utvide vårt mangeårige forhold til Gresvig i Norge, basert på vår Intersport 2.0 konsernstrategi, som inkluderer sentrale satsinger som detaljhandel i flere kanaler, nytt butikkonsept, implementering av kategoriledelse og forsterking av egne merkevarer, sier Steve Evers, adm.dir. i Intersport International.
– Vi gleder oss til å samarbeide med Gresvig i dette strategiske og kommersielle partnerskapet, og til å tilby mer og enda bedre sportsutstyr til det norske folk, legger Evers til.