Omsetningen i Barcode stiger kraftig
Har økt med 50 prosent hittil i år.
Serveringsstedene og butikkene i Barcode i Bjørvika opplever stor omsetningsøkning. Hittil i år er omsetningen mer enn 50 prosent høyere enn på samme tid i fjor, skriver Oslo S Utviklinmg i en pressemelding.
Til og med september i 2016 lå omsetningen på 133 millioner kroner. Hittil i år har tallet økt til 204 millioner. Til sammenligning var det en omsetningsøkning i samme periode på 2,1 prosent for alle type bransjer i landets kjøpesentra, i følge Kjøpesenterindexen fra Kvarud Analyse.
Fortsatt ukjent område
– Omsetningsutviklingen i Barcode gleder oss veldig. Mange har vært svært skeptiske til området. Derfor er det ekstra hyggelig å se at folk virkelig begynner å bruke i området og at tallene utvikler seg så positivt. I tillegg er det kommende, siste kvartal erfaringsmessig et godt kvartal for virksomhetene i området, sier Maria Louise Rognerud, direktør Bygulv i Oslo S Utvikling.
Alle de 13 byggene i Barcode har butikker og tjenester for publikum i første etasje. Her finnes alt fra dagligvareforretning, restauranter, gallerier, helsekonsepter, blomsterforretning, herreforretning med skredder og en fotobutikk på 550 kvadratmeter. I tillegg jobber det rundt 10 000 personer i kontorene fra 2. etasje. og oppover.
– Barcode ligger midt i en del av byens nye sentrum, som blir mer og mer attraktivt for hver eneste dag. Samtidig ser vi at det tar tid å utvikle et helt nytt område. Fortsatt er det mange som ikke vet hvor Barcode ligger eller kjenner tilbudene her. Men det jobber vi aktivt med å forandre, sier Rognerud.
Best på Vaaghals
Antall serveringssteder, servicetilbydere, butikker og gallerier har økt fra 22 i fjor til 31 i år. 11 av disse er serveringssteder. I 2018 åpner også Åpent Bakeri og Barrys Bootcamp i nye lokaler i Barcode.
Det er serveringsstedene som har opplevd den største økningen og har mer enn doblet omsetningen det siste året. En av de største suksessene er Vaaghals, som åpnet i Barcode høsten 2014.
– Vaaghals har fått veldig god respons på konseptet sitt. De har satset på norske råvarer med høy kvalitet som grunnlaget for tradisjonsrike norske og internasjonale retter. Dette gir stedet en karakter og en egen signatur, sier Rognerud.
Flyttingen av Nodee fra Majorstua ned til Barcode har også vært en suksess.
– Folk strømmer til Nodee, både på grunn av den fantastiske asiatiske maten, interiøret og utsikten fra toppetasjen, sier direktøren.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her