Årets omstiller er kåret – omstilling er den nye normalen
MS Donna AS flyttet krabbesalget til egen hage da pandemien var et faktum.
Årets pris gikk til MS Donna AS. Virke står bak prisen som har som mål å hedre de virksomhetene som har snudd seg rundt og omstilt i året som har gått.
- Vinneren har vist en imponerende evne til å endre på hele forretningsdriften sin på kort tid, og knyttet seg til nye samarbeidspartnere for å overleve. Den omstillingskraften MS Donna har vist står det stor respekt av, og de er en verdig vinner av den aller første Årets omstiller-prisen, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.
71 virksomheter, alt fra store kjeder til små virksomheter med få ansatte, ble nominert i konkurransen, og av disse ble ti finalister stemt frem. Juryen kåret så en vinner ut fra topp ti.
Juryen har følgende begrunnelse for hvorfor MS Donna As vinner prisen:
MS Donna har virkelig vist at de kan omstille seg til et skiftende marked under en pandemi. Selskapet har vist en enorm evne til nytenkning og innovasjon i et krevende år. De har tatt grep for å håndtere pandemien, men de har også omstilt for fremtiden gjennom justeringer i hele sin verdikjede. Deres virksomhet bidrar positivt til nærmiljøet og skaper arbeidsplasser. Sist, men ikke minst, har de en bærekraftig forretningsmodell, og de imøtekommer flere av FNs bærekraftsmål gjennom å jobbe mot en sirkulær verdikjede. MS Donna leverer på alt juryen ser etter, og er en verdig vinner av Årets Omstiller.
Kjell Olav Rugset er administrerende direktør og grunnlegger av MS Donna. Overraskelsen var stor da Virke ringte på døren hans i dag for å overrekke prisen.
– Vi er jo små, og dette betyr masse i fortsettelsen. Det er veldig kult å få anerkjennelse for det vi har gjort til nå, og det gir oss også en super-drive til å fortsette med det vi driver med. For en vending denne dagen tok – så utrolig rått! Dette er helt magisk, sier Kjell Olav Rugset.
6 av 10 har omstilt seg
Blant Virkes medlemmer i handels- og tjenestenæringen har noen bransjer opplevd stor vekst, mens andre har vært helt nedstengt.
– Viktigheten av å se muligheter og snu seg rundt kjennetegner ikke bare pandemiåret 2020, men også at mange virksomheter fikk en ekstra dytt til å endre seg. Privat handels- og tjenestenæring står for over halvparten av norsk verdiskaping, og vil utgjøre en enda større del fremover. Da trenger vi omstillingsdyktige virksomheter som vil drive på en bærekraftig måte med utgangspunkt i Norge, sier Horneland Kristensen.
Ferske tall fra Virkes medlemsundersøkelse viser at 6 av 10 virksomheter har tatt grep for å omstille seg. De hardest rammede virksomhetene finner vi blant annet i reiseliv-, restaurant- og servering og treningsbransjen. I snitt har virksomheter som har gjort omstillingstiltak innenfor disse svært utsatte bransjene 13 prosent høyere aktivitetsnivå enn virksomheter i de samme bransjene som svarer at de ikke har tatt noen grep.
Den nye normalen
– Omstilling er den nye normalen. I året som har gått har Virke stått side om side med virksomhetene som har hatt det krevende. Mange av disse har gjort smarte valg for å omstille seg. Mange har vært hardt rammet og har i større grad vært presset til å innovere, men vi finner også de som i liten grad har vært rammet og likevel omstilt seg for å utnytte muligheter under pandemien, sier han.
Et samarbeidsprosjekt mellom NHH, Virke og Handel og Kontor viser at ikke bare har innovasjon vært medisinen mot korona, men at innovasjonen som er gjort ikke har vært kortsiktig. Totalt svarer 72 prosent av lederne som har innovert under pandemien at de ser for seg at tiltakene som har blitt gjort vil være verdifulle også etter krisen. (Pressemelding)