Rossignol-eier kjøper Dale

Dale of Norway og Rossignol slår seg sammen. Oppkjøpsfondet Altor, som er majoritetseier i Rossignol, kjøper Dale of Norway av Hilde Midthjell. Rossignol legger produksjonen av sine strikkevarer til Dale.

Publisert

Ifølge en pressemelding fra Dale gjengitt i Tekstilforum skjer transaksjonen ut fra et gjensidig ønske om at de to merkene vil utnytte synergier og styrke sine posisjoner i det internasjonale klesmarkedet. Produksjonen og organisasjonen på Dale vil bli beholdt og styrket ved at Rossignol ønsker å legge produksjon av sine strikkevarer til Dale. Dale of Norway vil beholde sitt merkenavn og sin norske image, heter det i meldingen.

I løpet av de siste årene har Dale of Norway utviklet merkevaren fra kun tradisjonelle norske strikkeprodukter til å også tilby moderne kolleksjoner innenfor sport og mote.

– Vil styrke Dale

Hilde Midthjell, administrerende direktør og eier av Dale of Norway, sier: - Etter å ha jobbet intensivt med snuoperasjonen, moderniseringen og utvidelsen av Dale of Norway i flere år, samt skapt et lønnsomt selskap med betydelig vekst, er jeg stolt av å overlate eierskapet av Dale til Altor og Rossignol. Rossignol matcher merkevaren, tradisjonene og produksjonsfokuset til Dale, og er etter min mening den ideelle partner for Dale fremover. Dette har vært helt avgjørende for meg når jeg har valgt Altor og Rossignol som ny eier. De deler verdiene til Dale, og vil fortsette å produsere de verdensledende strikkeplaggene på Dale. Videre planlegger Rossignol å utvide produksjonen på Dale med sine egne strikkeprodukter under sitt varemerke, samtidig som Dale of Norway vil styrkes under sitt eget merkenavn.

– Trygger arbeidsplasser

– Dale og Rossignol deler i tillegg et felles mål om å styrke gjensidige bånd med forhandlere og vintersportssteder over hele verden. Jeg vet med dette at de svært dyktige medarbeiderne på Dale vil få en eier som er best egnet til å ivareta dem og løfte Dales varemerke til neste nivå. Dette trygger arbeidsplassene på Dale bedre enn jeg ville klare som eier alene. Jeg vil bidra som leder en stund til og deretter som konsulent, sammen med vår kompetente ledergruppe og erfarne personer fra Altor og Rossignol. Jeg er overbevist om at Dale med dette går en enda lysere fremtid i møte, sier Midthjell.

I løpet av de siste årene har Dale of Norway utviklet merkevaren fra kun tradisjonelle norske strikkeprodukter til å også tilby moderne kolleksjoner innenfor sport og mot.
Hilde MIdthjell viser noe av utvalget.

– Utfyller hverandre

Bruno Cercley, administrerende direktør i Rossignol, sier blant annet følgende om transaksjonen:

– Rossignol strikkevarer er en viktig del av Rossignol’s kleskolleksjon, og Dale utfyller vår organisasjon med sin kompetanse og produksjonsekspertise. Videre er jeg imponert over hva ledelsen og resten av Dale-organisasjonen har bygget opp, og jeg ser frem til å utvide vår felles klesvirksomhet gjennom deling av kunnskap, videre produktutvikling og global distribusjon. Vi ser et stort potensiale i å bygge videre sammen på Dales internasjonale ekspansjon ved å benytte oss av begge selskapers sterke tilknytning til vintersportssteder og forhandlere over hele verden, samt gjennom å tilby en komplementær portefølje av klær og utstyr. Produksjonen og kompetansen på Dalekvam vil fortsette under Rossignols eierskap og bidra til begges selskapers voksende strikkekolleksjoner.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS