Ill. foto fra ÖoB i Varberg; Green Yoshi
Ill. foto fra ÖoB i Varberg; Green Yoshi

Europris kjøper 20 prosent av ÖoB for 115 millioner

Europris har fullført første steg av oppkjøpet av ÖoB.

Publisert

18. juni meldte Europris at de var blitt enig med Runsvengruppen – eierne av den svenske lavpriskjeden ÖoB – om at de to kjedene skulle gå sammen.

– Vi er to selskaper med felles verdier og strategier. Vi skal nå samarbeide om å videreutvikle butikker, vareutvalg og styrke vår markedsposisjon. Dette vil komme våre kunder, ansatte og eiere til gode, sa adm. dir. Pål Wibe da nyheten ble kunngjort.

Første trinn i prosessen var at Europris skulle kjøpe 20% av ÖoB og betale med Europris-aksjer. Fredag kom det børsmelding om at aksjene var blitt overført. For 20% av ÖoB fikk Runsvengruppen 4,349,695 Europris-aksjer, noe som tilsvarer 2,61 prosent av aksjekapitalen i Europris.

Europris har opsjon på å kjøpe også resten av aksjene i ÖoB i år og neste år til en fastsatt multippel på 7,7 ganger EBITDA i ÖoB (resultat før avskrivninger, finanskostnader og skatt).

Runsvengruppen og ÖoB har vært eiet av Svensson-familien i Sverige i 70 år. Nå tyder alt på at de i stedet blir en av de største minoritetseierne i Europris/ÖoB-konsernet.

Henter ut synergier

Sammen har de to kjedene 360 butikker i Norge og Sverige med en samlet omsetning i fjor på 10 mrd NOK. Med innkjøpssamarbeidet de har med finske Tokmanni blir total retailomsetning 18 mrd, noe som gjør grupperingen til en av de største i Nord-Europa, og den klart største i Norden.

Europris skriver at de skal dele know-how og best practice og hente ut synergier på innkjøp, e-CRM, netthandel og løsninger for automatisering.

Powered by Labrador CMS